MediaWatch

Skandinavien bliver Apple og Spotifys nye kampplads

Apples nye streamingtjeneste skal kæmpe hårdere for at få fodfæste i Skandinavien end i USA, mener forsker.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Faldende indtægter fra den digitale musikbutik iTunes Store har tvunget Apple på streaming-krigsstien. Mandag lanceredes Apple Music, og på et mættet marked skal Apple kæmpe hårdt for at vippe svenske Spotify af tronen.

"Apple har direkte adgang til vores Iphones. Deres musiktjeneste er i hånden på dig, når du køber en ny telefon eller opdaterer den gamle, alligevel kan de få det svært," siger ph.d.-studerende Rasmus Rex Pedersen, der forsker i musikeres vilkår i den digitale verden.

Sidder på Skandinavien

Rasmus Rex Pedersen vurderer, at den direkte adgang til telefonerne gør det nemmere for Apple at få fat i det amerikanske marked, hvor en mindre del af forbrugeren har taget streaming til sig. Modsat får Apple det svært i de skandinaviske øregange.

"I Skandinavien er Spotify blevet synonym med streaming. Det vil sige, at i de lande skal Apple tilbyde noget, der er mere attraktivt end Spotify. Så i første omgang vil Apple nok forsøge at få fat i det amerikanske marked," vurderer Rasmus Rex.

Kommer med markedsføringsmagt

Apple Music er rosinen i pølseenden på et streamingmarked, der blandt andet tæller Tidal, WiMP, TDC Play, Napster og Spotify, som den ubestridte regent. 60 millioner mennesker lytter gratis med hos Spotify, mens 15 millioner betaler.

Samtidig peger Rasmus Rex Pedersen på, at mange Iphone-ejere allerede har registreret deres kreditkort til deres Apple-konto. Og det gør tilmeldingsprocessen ekstremt fleksibel og nem.

"Den tredje faktor er, at Apple kommer med en markedsføringsmagt, der er større end de andre aktører på markedet. De har simpelthen flere penge til at investere i deres tjeneste," siger Pedersen.

"Om det er nok til at vippe Spotify af pinden, er et åbent spørgsmål," siger Rasmus Rex Pedersen.

/ritzau/

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs