MediaWatch

Instagram satser hårdere på annoncer

Det sociale medie kaster sig nu for alvor ind i kampen om annonceindtægter. Potentiel milliardgevinst venter.

Med over 300 mio. brugere er Instagram lidt af en lækkerbisken for alverdens annoncører. Og nu kan de se frem til at få lettere adgang til Instagram-brugerne.

For halvandet år siden bød Instagram en lille kreds af store brands indenfor som annoncører, men nu går det sociale medie bredere til værks.

Det skriver Finans.dk.

"Vi er glade for at bringe Instagram-annoncer ud til flere annoncører," skriver Instagram på sin officielle blog.

Annoncerne vil indgå som en del af appens almindelige nyheds-feed, og det kan der være store penge i. Ifølge investeringsbanken RBC Capital Markets kan tiltaget sikre Instagram mellem 8 og 14 mia. kr. i ekstraindtægter alene i 2015.

Instagram er ejet af et andet socialt medie, nemlig Facebook, som købte Instagram i 2012 for omkring en halv mia. dollar.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs