MediaWatch

Britisk mediehus vil dele videoer med konkurrenter

Deling af indhold spreder sig, og nu indgår avisen The Guardian partnerskab med medievirksomheden AOL.

The Guardian har indgået en aftale med medievirksomheden AOL om deling af video-indhold.

Snart vil The Guardians video-indhold blive delt på konkurrerende nyhedsmedier som Huffington Post og Techcrunch.

Udsigten til større distribution kommer, efter The Guardian har meddelt, at mediehuset har underskrevet en aftale om deling af indhold med internetudbyderen og medievirksomheden AOL.

Aftalen betyder blandt andet, at videoer, produceret af den britiske avis, nu kan publiceres på AOL's internationale netværk af medier. Til gengæld vil The Guardian samtidig få adgang til at bruge de over én mio. videoer, som AOL råder over.

"Kuratering og distribuering går hånd i hånd med godt indhold, og vi er glade for, at Guardian har valgt AOL On som partner for at kunne tiltrække et endnu større publikum til deres indhold," siger Graham Moysey, leder af AOL's internationale afdeling, til The Guardian.

DR vil også dele

Meddelelsen om det indgående samarbejde kommer, i takt med at debatten om deling af indhold også er ved at rejse sig i Danmark. For nylig har DR signaleret, at public service-stationen agter at forsøge at få dele af sit indhold spredt ud til konkurrerende platforme.

DR har åbnet dør på klem for private mediers brug af DR-nyheder

Det samme har norske NRK også ytret ønske om.

‘Norsk DR’ vil dele web-tv med konkurrenter

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs