MediaWatch

Venner dominerer Facebook-væg politisk

Venner har fire gange så stor indflydelse som øvrige algoritmer på filtreringen af indhold på Facebook, viser undersøgelse.

Sammensætning af venner har større indflydelse på indholdet end søgehistorik og adfærd på Facebook, viser undersøgelse. | Foto: Colorbox

Brugerne har i virkeligheden selv hovedansvaret for, at de lever i en osteklokke på Facebook.

Sådan lyder konklusionen i et nyt studie af flere en 10 mio. Facebook-brugere, der i morgen bliver publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science Magazine.

Det skriver Politiken.

Undersøgelsen bidrager til at nuancere en udbredt opfattelse af, at det vi ser på Facebook, er skræddersyet efter vores søgehistorik og en avanceret algoritme, der nøje filtrerer det indhold, vi bliver præsenteret for.

Facebook omrokerer: Op med ‘venner’ - ned med nyheder   

Men ifølge undersøgelsen er algoritmen slet ikke så magtfuld, og i stedet er indholdet styret af, hvem brugerne selv har valgt at være venner med.

Venner frasorterer fire gange mere

Analysen viser, at algoritmen i gennemsnit kun har en effekt på cirka 5 til 8 pct., når det kommer til at frasortere de nyheder, som ikke stemmer overens med facebookbrugerens politiske holdninger.

Derimod består det væsentligste filter af netværket af venner. Vennesammensætningen frasorterer cirka fire gange så mange ideologisk modstridende nyheder som algoritmen, viser undersøgelsen.

En sociolog ved Københavns Universitet, der forsker i digital kommunikation, er ikke overrasket over konklusionen.

"Undersøgelsen her er interessant, fordi det kan skubbe debatten lidt. Der har været så meget kritik af algoritmerne, og at vi bliver ført som bevidstløse dukker. Men det her viser, at det ikke er rigtigt, og at vi selv med åbne øjne vælger at blive venner med folk, som vi er politisk enige med," siger Anders Blok til Politiken.

Undersøgelsen viser samtidig, at 23 pct. af den gennemsnitlige facebookbrugers netværk består af venner, som vedkommende ikke er politisk enig med.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs