MediaWatch

Venner dominerer Facebook-væg politisk

Venner har fire gange så stor indflydelse som øvrige algoritmer på filtreringen af indhold på Facebook, viser undersøgelse.

Sammensætning af venner har større indflydelse på indholdet end søgehistorik og adfærd på Facebook, viser undersøgelse. | Foto: Colorbox

Brugerne har i virkeligheden selv hovedansvaret for, at de lever i en osteklokke på Facebook.

Sådan lyder konklusionen i et nyt studie af flere en 10 mio. Facebook-brugere, der i morgen bliver publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science Magazine.

Det skriver Politiken.

Undersøgelsen bidrager til at nuancere en udbredt opfattelse af, at det vi ser på Facebook, er skræddersyet efter vores søgehistorik og en avanceret algoritme, der nøje filtrerer det indhold, vi bliver præsenteret for.

Facebook omrokerer: Op med ‘venner’ - ned med nyheder   

Men ifølge undersøgelsen er algoritmen slet ikke så magtfuld, og i stedet er indholdet styret af, hvem brugerne selv har valgt at være venner med.

Venner frasorterer fire gange mere

Analysen viser, at algoritmen i gennemsnit kun har en effekt på cirka 5 til 8 pct., når det kommer til at frasortere de nyheder, som ikke stemmer overens med facebookbrugerens politiske holdninger.

Derimod består det væsentligste filter af netværket af venner. Vennesammensætningen frasorterer cirka fire gange så mange ideologisk modstridende nyheder som algoritmen, viser undersøgelsen.

En sociolog ved Københavns Universitet, der forsker i digital kommunikation, er ikke overrasket over konklusionen.

"Undersøgelsen her er interessant, fordi det kan skubbe debatten lidt. Der har været så meget kritik af algoritmerne, og at vi bliver ført som bevidstløse dukker. Men det her viser, at det ikke er rigtigt, og at vi selv med åbne øjne vælger at blive venner med folk, som vi er politisk enige med," siger Anders Blok til Politiken.

Undersøgelsen viser samtidig, at 23 pct. af den gennemsnitlige facebookbrugers netværk består af venner, som vedkommende ikke er politisk enig med.

Mere fra MediaWatch

Chefredaktør forlader Gaffa

I oktober stoppede mediets direktør, og nu skal bestyrelsen også finde en ny chefredaktør, da den nuværende fratræder, når kalenderen viser 2023.

Mads Brandstrup: Nej tak til Media Freedom Act

Mediepolitikken er for forskellig på tværs af de europæiske lande til, at en fælles lovgivning giver mening, skriver direktør i Danske Medier i et indlæg, der er en kommentar til EU-kommissionens danske chef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs