En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
20.04.2015kl. 08.36

Digital chef: Store tab uden målrettede annoncer

Medierne ville gå glip af store annonceindtægter på nettet uden den mulighed for at målrette annoncer, som sporing af brugeradfærd giver, siger digital chef for GroupM.
af LOUISE RESEKE

Den systematiske indsamling af viden om brugernes klik og scrollen på nettet, som danske og internationale websites sporer ved at lægge cookies på computeren, bliver ofte mødt med bekymrede miner og kritik.

Men brugerdata er vigtig for mediemarkedet, og diskussionen bør derfor ikke gå på for eller imod indsamling af data, men snarere rammerne for opsamlingen. Det mener Paw Saxgren, digital chef for mediebureaugruppen GroupM, skriver Finans.

"Der er i dag en diskurs om privacy, der er frustrerende. Hvis det ikke var muligt at målrette annoncerne på nettet, ville reklameomsætningen i Danmark være milliarder af kroner mindre," siger han.

Kan tegne danskeres profil

Bureauet har i kraft af databasen Xaxis omfattende viden om danskernes færden på nettet. Informationerne bruges til at tegne profiler af folk på nettet, så annoncekampagner kan målrettes bestemte målgrupper mere præcist. Data kommer fra danske og internationale hjemmesider samt køb af brugerdata, der er hentet fra for eksempel spørgeskemaer på nettet eller dating-sites.

Målretningen af annoncer hæver effekten markant, fremhæver Paw Saxgren, og det betyder igen, at brugerne bliver udsat for færre reklamer, end de ellers ville. For ti år siden skulle en annonce typisk i spil 35.000 gange for at udløse et køb, men i dag er niveauet 5.000 visninger, fordi annoncerne bliver mere målrettede, ifølge Paw Saxgrens erfaring.

Han advarer dog også om, at mulighederne for misbrug er mange og kræver, at mediebranchen selv tager ansvar og sætter grænser for ikke at ende med at skræmme brugerne væk. Han opfordrer samtidig til større transparens, så brugerne får større kendskab og oplysning om, hvordan data om dem indsamles og bruges.

Relaterede artikler:

  • Undersøgelse: Medier lægger cookies på computeren før bruger-accept

  • Medieguru: TV-reklamer er ikke pengene værd

  • En bekostlig, men brugbar omstilling til mobilvenlighed for netmedier, siger medieforsker Kristian Strøbech om Googles ændring af algoritmer 21. april. | Foto: Ulrik Jantzen, Danske Bank/pressefoto

    Forsker om #mobilegeddon: Mindre digitalt skrald tiltrængt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Kasper Løftgaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner

Den nye hjemmeside kommer til at erstatte appen ”Filmcentralen for de yngste”.
  • Under halvdelen af 2022's bedst sælgende biograffilm var danske
  • Mangel på rabatordning sender flere filmoptagelser til udlandet

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup
Digital

Yousee-ejer hopper på stedet

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Navne

Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling

For abonnenter

Foto: Pr/aller Media A/s
Ugeblade & Magasiner

Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena"

For abonnenter

Foto: Jenny Kane/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild/Politiken/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån

Læs også

Foto: Pr/aller Media A/s
Ugeblade & Magasiner

Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena"

Stigende pres fra udgifter til print og opbremsning i køb af blade har understreget behovet for at udbygge det digitale fodfæste for Aller Media, fortæller adm. direktør Charlotte Riparbelli.

For abonnenter

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

Den nye struktur skal ”styrke og forenkle” administrative processer og fører nyansættelser med sig.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 10.50
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 10.20
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 09.32
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 08.25
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 08.04
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 07.27
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Intelligence Specialist

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge