MediaWatch

Digital chef: Store tab uden målrettede annoncer

Medierne ville gå glip af store annonceindtægter på nettet uden den mulighed for at målrette annoncer, som sporing af brugeradfærd giver, siger digital chef for GroupM.

Den systematiske indsamling af viden om brugernes klik og scrollen på nettet, som danske og internationale websites sporer ved at lægge cookies på computeren, bliver ofte mødt med bekymrede miner og kritik.

Men brugerdata er vigtig for mediemarkedet, og diskussionen bør derfor ikke gå på for eller imod indsamling af data, men snarere rammerne for opsamlingen. Det mener Paw Saxgren, digital chef for mediebureaugruppen GroupM, skriver Finans.

"Der er i dag en diskurs om privacy, der er frustrerende. Hvis det ikke var muligt at målrette annoncerne på nettet, ville reklameomsætningen i Danmark være milliarder af kroner mindre," siger han.

Kan tegne danskeres profil

Bureauet har i kraft af databasen Xaxis omfattende viden om danskernes færden på nettet. Informationerne bruges til at tegne profiler af folk på nettet, så annoncekampagner kan målrettes bestemte målgrupper mere præcist. Data kommer fra danske og internationale hjemmesider samt køb af brugerdata, der er hentet fra for eksempel spørgeskemaer på nettet eller dating-sites.

Målretningen af annoncer hæver effekten markant, fremhæver Paw Saxgren, og det betyder igen, at brugerne bliver udsat for færre reklamer, end de ellers ville. For ti år siden skulle en annonce typisk i spil 35.000 gange for at udløse et køb, men i dag er niveauet 5.000 visninger, fordi annoncerne bliver mere målrettede, ifølge Paw Saxgrens erfaring.

Han advarer dog også om, at mulighederne for misbrug er mange og kræver, at mediebranchen selv tager ansvar og sætter grænser for ikke at ende med at skræmme brugerne væk. Han opfordrer samtidig til større transparens, så brugerne får større kendskab og oplysning om, hvordan data om dem indsamles og bruges.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs