MediaWatch

Q1: Netflix internationale kundebase vokset 14 pct.

Netflix tiltrækker fortsat nye kunder over hele verden og på hovedmarkedet USA. Nu øges prisen for nye kunder for at styrke indholdet.

Netflix's internationale abonnentsbase fik 1,8 mio. nye kunder, hvorefter kundebasen i 1. kvartal 2014 nåede op på 12,7 mio. - mod syv mio. kunder i  2. kvartal 2013.

Det fremgår af Netflix' regnskab, der blev offentliggjort mandag aften, skriver Ritzau Finans ifølge Jyllands-Posten.

De samlede internationale abonnementstal er fortsat mediemarkedets eneste håndgribelig fornemmelse for Netflix’ tilstedeværelse. Tallet er regulære betalende kunder, ikke rundspørger om abonnementer hos repræsentative forbrugere.

Streaming-ekspert Claus Bülow Christensen, Global Connect, skønner, at omkring 20 pct. af alle Netflix' internationale kunder findes i Norden, og at Norden, i forhold til landenes størrelse, er det internationale område, hvor Netflix foreløbig har størst succes.

Fagmand: Norden er et vækstcenter for Netflix  

I den store amerikanske del af forretningen fik Netflix godt 2,3 mio. nye kunder i løbet af 1. kvartal. Dermed er den amerikanske kundebase oppe på 37,5 mio.

Nettooverskuddet for kvartalet nåede 53 mio. dollar efter en stigning på 3 mio. dollar i forhold til samme kvartal sidste år.

Næppe dansk prisstigning lige nu

Netflix oplyste også, at man vil øge abonnementsprisen for nye kunder med én-to dollar fra de nuværende 7,99 dollar (US pris, red.) pr. måned for at styrke indholdet. Det står ikke helt klart, om samme prisstigning direkte overføres til det danske marked, hvor Netflix i forvejen er noget dyrere med en pris på 79 kr. 

Mest sandsynligt er forskellig prisstrategi, marked for marked, afhængig af købekraft, konkurrenceforhold og et hensyn til det psykologiske rigtige beløb, vurderer Forbes.

"Jeg gætter på, at de ikke vil gøre noget i første omgang, da de i forvejen har sat prisen højt i Norden. Det kan være,  de har forudset at de nordiske lande kunne finde på at ændre momslovgivningen, som det jo er på tale.  Desuden tror jeg faktisk også at Netflix har fokus på de givet fortsat ganske mange danskere, der ser Netflix direkte for USA, og dermed giver omkring 45 kr," siger Claus Bülow.

De ekstra indtægter fra højere priser "vil gøre os være i stand til at indlicensere meget mere indhold og levere den i meget høj videokvalitet, sagde fra direktør Reed Hastings, Netflix.

Mere fra MediaWatch

Nyt nordisk indhold forsvinder fra HBO Max som led i omlægning

HBO Max dropper produktion af originalt indhold i de nordiske og centraleuropæiske lande, herunder Danmark, kort efter selskabet endelig fik sat gang i produktionerne. Det er en del af en større øvelse igangsat af ejerkoncernen Warner Bros. Discovery og medfører også, at den nye danske serie Kamikaze forsvinder.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs