Danskerne har taget streaming af tv-programmer til sig, bekræfter en ny Gallup-undersøgelse.
29 pct. af husstandene råder over mindst ét betalt streamingabonnement, konkluderer brancheforeningen 'Forbrugerelektronik' i sin årlige Gallup-undersøgelse af forbrugervaner.
10 pct. af alle siger, at de sandsynligvis vil tegne et abonnement de næste tre måneder - 50 pct. af de købsvillige læner sig mod Netflix.
De meste benyttede tjenester er fortsat DR NU og Netflix. Dernæst kommer Viaplay, TV2 Play og YouBio.
Forleden viste en anden Gallup-undersøgelse fra december, at YouTube trods alt er den absolut førende platform for tv-streaming i landet. Hele 29 pct. bruger sitet til alt muligt hver dag. Men YouTube er et gratis tilbud, som har et meget mangfoldigt programlager, der langt overgår alle andre.
Gallup: Hver tredje ser Youtube hver dag
Gallup har også spurgt danskerne, hvilke enheder de bruger til at streame tv-programmer på. Husstandene svarer, at de typisk benytter flere enheder, afhængig af situationen. 30 pct. siger, de bruger computeren, 18 pct siger tablet og 15 pct bruger smartphone.
Forbrugerundersøgelsen viser også, at kærligheden til streaming tv ikke for alvor går ud over brugen af flow-tv. Syv ud af ti adspurgte siger, at deres forbrug af flow-tv er uændret. Men otte pct. siger, at de nu har en mindre kombination af tv-pakker end før, og syv pct. oplyser, de har opsagt tv-pakkerne.
BFE's årlige undersøgelse af forbrugernes medievaner er udført af Gallup, der har spurgt 2.000 danskere om køb og vaner.
Mere fra MediaWatch
Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise
En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.