MediaWatch

YouGov: Der er ca. 400.000 Netflix-abonnenter

Tv-konference i næste uge lover ny YouGov-data om danskernes tv-vaner, og hvorledes introduktionen af bl.a. Netflix og HBO er forløbet de seneste syv måneder.

Der er hverken enighed om eller klarhed over, hvordan de nye streaming, on demand tjenester klarer sig på markedet, og aktørerne vil ikke ud med deres faktiske abonnementstal.

Det forsøger konferencen 'Copenhagen Future TV' i næste uge at råde bod på ved at præsentere YouGov’s nyeste undersøgelser af danskernes tv-vaner, og hvordan introduktionen af streaming-tjenester, som Netflix og HBO, er forløbet, syv måneder efter deres indtog.

Undersøgelsen viser blandt andet, at ca. 400.000 danske husstande, efter de gratis prøveperioder er udløbet, har fået Netflix som en ny fast del af hverdagen.

De ca. 400.000 kan imidlertid godt inkludere en andel,  som stadig ser på et gratisabonnement.  Der er dog en vis logik i, at størstedelen, 6-7 måneder efter introduktionen, er betalende, da brugerne ikke kan opsige Netflix og komme tilbage til en ny gratisperiode.

I februar undersøgte Mindshare det samme. Resultatet var da, at knap 15 pct. af de 15-70 årige – eller godt en halv mio personer - havde benyttet Netflix mindst én gang månedligt fra efterår til februar, men det var inklusive dem der havde benyttet tilbuddet om én gratis prøvemåned eller havde betalt abonnement.

Med rundt regnet 400.000 danske abonnenter til Netflix's månedspris på kr. 79,- betyder det, at danske forbrugere hver måned sender mere end 31 millioner kr. i omsætning til USA, vurderer konferencearrangør Claus Bülow Christensen. 

Konferencen diskuterer også truslen mod dansk tv- og videodistribution. 11 pct. af husstandene har ifølge YouGov skåret ned på deres kabel-tv pakker; det der i USA er døbt "cable shaving". Modsat den dramatiske "cable cutting".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs