MediaWatch

Ny mediestøtte: Her er vindere og tabere

Ekstra Bladet og Weekendavisen står til at vinde blandt aviserne på overgangen til produktionstøtte - mens Metroxpress og Sjællandske mister millioner.

Det er som ventet gratisaviserne Metroxpress og 24timer, der står til at miste fleste støttemillioner, når mediestøtten fra 2014 gradvist omlægges fra distributions- til produktionsstøtten.

Ifølge Kulturministeriets beregninger af fordelingen af den nye mediestøtte på bagggrund af tal fra 2011 - taber Metroxpress A/S samlet mere end 30 mio. kr. Det har nemlig været en forholdsmæssigt dyr omgang for Metroxpress at sende avisen ud til abonnenter -og dermed blive berettiget til distributionsstøtte. Derimod er husets redaktionelle udgifter - som produktionsstøtten beregnes ud fra - forholdsmæssigt mindre end hos andre dagblade.

Rammer loftet
Omvendt vinder Ekstra Bladet på overgangen, fordi avisen fortrinsvis sælges i løssalg - og altså ikke har haft samme distributionsudgifter som de abonnementstunge dagblade. Ekstra Bladet står til et plus på 6,5 mio. kr. med overgangen til produktionsstøtte.

For BT betyder overgangen et minus på 2,2 mio. kr. årligt, da avisen i højere grad distribueres i abonnement. Samlet står begge tabloidaviser til at få de maksimale 17,5 mio. kr. årligt - og samme loft rammer Berlingske, Jyllands-Posten, Politiken, Børsen, Fyns Stiftstidende, Jydske Vestkysten og Nordjyske.

Nordvestnyt vinder
Blandt de regionale dagblade rammes Sjællandske Medier hårdest. Her mister både Sjællandske og Frederiksborg Amts Avis godt 4 mio. kr. Til gengæld vinder Nordvestnyt, som Sjællandske Medier for nylig har overtaget, 4,2 mio. kr. Samlet bliver det et minus på 4,2 mio. kr. for Sjællandske Medier.

Blandt netmedierne kommer Altinget.dk og Avisen.dk som ventet ind i varmen. Det samme gør Ugebrevet A4, efter ugebrevet for nylig blev lagt ind under samme ejerhat som Avisen.dk, der står til at få 4,6 mio. kr. årligt i produktionsstøtte. Også Mandag Morgen, Økonomisk Ugebrev og DK-Nyt vil kunne få del i midlerne.

Koncernloft væk
I udgiverlandskabet ligner Berlingske Medier og Jyske Medier vindere - med et årligt støtteplus på hhv. 6 mio. og 7,6 mio. kr. JP/Politikens Hus står samlet til at vinde 3,6 mio. kr. Det kan undre, at de to største udgiverhuse samlet øger deres del af statsmidlerne - det har været et gennemgående tema i oplægget fra tidligere kulturminister Uffe Elbæk (R), at de store skulle afgive til de små. Når det alligevel ikke ser ud til at blive realutatet skyldes det bl.a., at regeringen er gået bort fra at lægge loft på, hvor meget den enkelte koncern kan få - sådan som Dyremoseudvalget oprindeligt foreslog. I stedet er der alene lagt titelloft ind i ordningen.

Jokerne i regnestykket
Regnestykket fra Kulturministeriet skal tages med flere forbehold. For det første er beregningerne baseret på tal fra 2011 - og derfor er der beregnet støtte til to Berlingske-titler, Urban og Erhvervsbladet, der begge siden er lukket (Erhvervsbladet er i dag en portal under Business.dk).

For det andet er mange af de mindre netmedier, der kan forventes også at søge produktionsstøtte, ikke medregnet. Det samme gælder de blade, der kan forventes at søge, fordi kravet til udgivelsesfrekvens daler til 10 gange årligt i den nye ordning. Derudover vil de sparerunder, som mange dagbladshuse har gennemørt i 2012, ændre billedet af de redaktionelle udgifter, som produktionsstøtten beregnes ud fra.

Uagtet at de endelige, præcise tal vil se anderledes ud - vil de bevægelserne i mediestøttelandskabet, som tallene tegner, næppe ændrer sig.

- LR

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere