MediaWatch

Haagerup til aviser: Det nytter ikke, at vi skriger ad hinanden

DR står ikke i vejen for dagbladenes digitale forretning - men Ulrik Haagerup er klar til dialog om, hvordan medierne sammen kan få tingene til at fungere.

Hvordan skal dagbladene tage penge for indhold på nettet, når DR og TV2 kan skrælle deres historier og sende dem gratis ud på deres netaviser?

Det spørgsmål har været centrum i de seneste måneders debat mellem de statsejede medier og dagbladene. Det begyndte især, da Danske Medier foreslog en citatbegrænsning på længde med en tweet (140 tegn), og siden har JP/Politikens koncerndirektør Stig Ørskov kaldt de statslige digitale medier for ”kopitjenester”.

Endelig har der i MediaWatch-julestafetten været drilske skyderier mellem Stig Ørskov og DR-nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, om DR´s afhængighed af nyheder fra dagbladene.

Men ifølge Ulrik Haagerup er der mere brug for en mere konstruktiv dialog mellem medierne i stedet for at pege fingre:

”Jeg tror ikke, at det er til gavn for nogen, hvis vi skriger ad hinanden, hvis vi har den fælles journalistiske opgave at gøre den danske befolkning klogere og havde uafhængig journalistik i Danmark,” lyder det fra Haagerup, der omvendt godt kan forstå, at diskussionen udvikler sig i takt med udfordringerne:

”Det er klart, at retorikken bliver skærpet, når branchen som sådan er presset, og finansieringsgrundlagene for printprodukter har det så vanskeligt, som de har. Det ser man jo over hele verden,” siger han og understreger, at en øget dialog bliver ydermere nødvendig med dagbladenes indførsel af betalingsmure, som allerede er skudt i gang, og som accelererer i løbet af foråret.

Småt med konkrete forslag
I dagens Politiken udtalte Ulrik Haagerup, at han var indstillet på at finde en balance for, hvordan de statslige medier kan sprede vigtige historier fra dagbladene, men uden at gøre det på en måde, så folk ikke behøver betale for den fulde historie.

Men direkte adspurgt har nyhedsdirektøren svært ved at være konkret på, hvordan den balance skal findes. Det må komme ud af dialogen, forklarer han, men peger dog alligevel på et enkelt punkt, som man kunne tage fat på:

”En af de ting, som man kunne diskutere med dagbladene, er, om vi, når vi citerer dagbladene på nettet, skal lave dybe links til deres historier. Så må de jo selv vælge, om de gemmer dem bag en betalingsmur, og så må den enkelte borger selv tage stilling til, om de vil betale eller ej,” siger og fortæller, at Dr.dk i dag ”ikke altid laver dybe links.”

”Men det er nogle af de tanker, som vi skal prøve at kigge på, om vi kan gøre bedre, end vi gør i dag. Men det er vigtigt at understrege, at det jo ikke er vores opgave at hjælpe dagbladene med at tjene penge. Vi skal bare omvendt heller ikke forhindre dem i at gøre det.”

I forbindelse med efterårets medieforlig blev det fastlagt, at det skulle undersøges, hvordan og i hvilket omfang DR bruger andres mediers nyheder på deres egne platforme. Udredningen kommer netop på baggrund af et politisk ønske om at få et overblik over, hvordan nyhedsfødekæden ser ud, og hvordan man kan forhindre, at DR svækker de kommercielle vilkår for dagbladene. Rammerne for udredningen er dog ikke på plads endnu.

- TBC

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere