En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
23.10.2012kl. 01.37

VG: Mobilen skal sælge slagtilbud til læsere

Norske VG har succes med detail-annoncer på mobilen, der kan lokke læserne til at klikke "køb". VG's mobilchef fortæller, hvordan VG skal tjene penge på den eksploderende mobiltrafik.
af JULIE HORNBEK TOFT

Keep it simple: Tre for en tier. Klik her.  

Og udnyt, at mobilen er det medie, der vækker os, følger med hjem fra arbejde, ind i supermarkedet, hjem på sofaen og ind på natbordet. Sådan lyder mobil-rådene fra Tor Jacobsen, CEO for de mobile aktiviteter i den norske netnyheds-tornado VG.

VG har uden sammenligning den norske mobilføretrøje. Brugertallene er støt stigende og nåede i uge 38  over 1,5 mio. unikke brugere. Det er mere end dobbelt så meget som samme periode sidste år, og dobbelt så meget som konkurrenter som NRK, Dagbladet eller Aftenposten. Mediehuset sidder, ifølge VG selv, på 50 pct. af markedet for mobil annoncering. 

I juli udgjorde de mobile annoncer en tredjedel af den digitale omsætning, og fremover vil det kun æde sig større, forventer Tor Jacobsen. 

"Vi forventer klart, at mobilen vil udgøre en større andel af den digitale annonceomsætning. Trafikken stiger, og deudover er annonce-effekten ofte højere på mobil end på web. Særligt for transaktionsbaserede annoncer og på Ipad også for brandbuilding," siger han.

For to år siden udgjorde VG's mobilomsætning 3 mio. nkr. Året efter var den 30 mio. nkr. Og i år ventes den at ligge et godt stykke derover, men under 75 mio. nkr, siger Tor Jacobsen.  

Mobilbrugere er trigger happy
Annonceomsætningen kan næppe følge med mobiltrafikken, der eksploderer for alle medier.

Men mobilen er en effektiv annoncekanal for alle dem, der skal sælge et produkt direkte, få folk til at bestille et katalog eller til at abonnere på et magasin. 

”Mobilbrugere er lidt mere trigger happy. De har stor tillid til at købe ting over mobilen og er i brugstidspunktet ofte mere i modus til det, end når de bruger web. Men mest afhænger det af timing – at man er tæt på købstidspunktet,” siger han.

Tættere på indkøbskurven
For netop det, at man bruger mobilen hele dagen og især i de timer, hvor man har fri og skal i supermarkedet, gør mobilen en effektiv kanal for slagtilbud på skinke, shampoo og kaffe.

Knapt 50 pct. af VG's mobile annonceomsætning kommer fra dagligvare- eller detailhandel – annoncer, der konkret skal sælge et produkt, siger Tor Jacobsen:

”Det skyldes især, at man med mobilannoncer kan komme meget tæt på købsøjeblikket: Vi ser et markant peak i mobiltrafikken fra kl 16.00 til 17.00 – altså den time, hvor folk tager fra arbejde og skal ud at handle til aftensmaden. Derfor er detail-annoncer vældig populære.”

Keep it simple
Annoncerne skal visuelt tilpasses utålmodige mobillæsere, der bladrer hurtigt gennem siderne på en lille skærm. De skal aflevere et utvetydigt budskab. Hurtigt og præcist.

”Kryptiske annoncer med gåder eller spørgsmålstegn fungerer dårligt. En god mobilannonce er simpel: et simpelt budskab, som eksempelvis en pris, en vare,” siger Tor Jacobsen.

Omvendt kan den lille skærm også være en fordel, siger han. De fleste mobil-apps er mere simple end de tilsvarende websider, hvor flere annoncer og elementer kappes om opmærksomheden. 

Spred trafikken ud
Mere overordnet forsøger VG at sprede trafikken ud mellem så mange niche-sites som muligt. Mad-, rejse- og bilstof samles i magasin-apps, ligesom huset har udgivet en - meget populær - vejr-app i stedet for at integrere vejrudsigterne i nyhedssitet. 

”Ved at sprede det redaktionelle stof skaber vi flere brugssituationer og dermed mere trafik. Og det giver os flere digitale arenaer at sælge annoncer til,” siger Tor Jacobsen.

Samtidig skaber det en højere betalingsvilje hos annoncørerne, der får bedre mulighed for at målrette annoncerne mod særlige målgrupper, siger han.

Brugerbetalings duer ikke på mobilen 
Og det er på annoncerne, at den mobile omsætning skal slæbes hjem. Brugerbetaling giver dårligere resultater på smartphones og Ipads, siger Tor Jacobsen.

”Vi har lavet en del tests, hvor vi har sammenlignet omsætningen på apps, der både havde brugerbetaling og annoncer, og gratis apps der kun var annoncefinansierede. Foreløbig har det vist sig, at vi kan tjene mange flere penge på at lægge det ud gratis og sælge flere annoncer. Eksempelvis var tv-guiden tidligere en betalings-app, men den er gratis nu,” siger han. 

VG har dog en betalings-app, VG Plus, der indeholder stof, der ikke findes andre steder på nettet.  

- JHT

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge