MediaWatch

Bilforhandlerne vil danne fælles front mod Bilbasen

Bilbasen har skruet priserne for højt op, mener Biltorvet, der er bilforhandlernes egen brugtvognsportal.

 Bilbasen har udnyttet sin dominerende position på markedet for digitalannoncering af brugte biler til at skrue priserne alt for højt op. Det mener bilforhandlernes eget site for salg af brugte biler, Biltorvet. 

Siden Bilbasen blev opkøbt af den amerikanske handelsportal Ebay i 2008 er priserne steget "næsten lodret" og bilforhandlerne frygter, at det kan "løbe fuldstændig løbsk", siger Claus Nyboe, direktør hos Biltorvet, til Børsen.  

Biltorvet vil tage konkurrencen op med Bilbasen og til det formål, vil portalen nu have bilforhandlerne til at skyde penge i projektet. 

I alt vil Biltorvet rejse 19 mio. kr. for at tage større markedsandele og udfordre Bilbasen, der ifølge Børsen sidder på omkring 85 - 90 pct. af markedet. 

Claus Nyboe beskriver Bilbasens position som "de facto monopol" på området for onlineannoncering af brugte biler. 

Men snakken om monopoltilstande og overdrevne prisstigninger efter Ebay-overtagelsenser noget sludder, siger Bilbasens direktør, Morten Heuning, til Børsen. 
Han siger, at prisstigninger i stedet afspejler udviklingen af et bedre produkt. 

- JHT



 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs