MediaWatch

Berlingske har kig på NYT-model

Inden året er omme har Berlingske Media rullet en ny betalingsløsning ud på samtlige nyhedssites - inklusive de regionale titler, men med undtagelse af BT, hvor nyhedsstrømmen skal forblive gratis. Det siger koncerndirektør Lisbeth Knudsen, der ikke udelukker, at den nye løsning kan blive en "klikkekort-model" ala New York Times, som Politiken også netop har lagt sig fast på.

Inden året er omme har Berlingske Media rullet en ny betalingsløsning ud på samtlige nyhedssites - inklusive de regionale titler, men med undtagelse af BT, hvor nyhedsstrømmen skal forblive gratis.

Det siger koncerndirektør Lisbeth Knudsen, der ikke udelukker, at den nye løsning kan blive en "klikkekort-model" ala New York Times, som Politiken også netop har lagt sig fast på.

"Vi annoncerede i vores strategi i februar, at vi inden årets udgang har indført betalingsløsninger på web, og vi har i en længere periode arbejdet med at analysere, hvilken løsning der er bedst," siger Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, der igennem mere end et år har eksperimenteret med betalingskoncepter i kraft af stykbetalingen på B.dk's 'Infoshop' og betalingskonceptet Plus på både BT, Business.dk og B.dk. Men Plus er altså ikke modellén.

"Plus-konceptet er en forløber for den endelige betalingsløsning på vores nyhedssites, som vi vil rulle ud i tredje og fjerde kvartal i år," siger Lisbeth Knudsen.

Pilottest på regionale sites
Valget i Pilestræde står dybest set mellem New York Times-modellen, hvor man kan læse f.eks. ti gratis artikler, inden der skal betales, og så en model, der blander gratis mainstream-nyheder med unikt stof iført betalings-hængelås. En model, Jyllands-Posten går efter, når avisen til efteråret også stopper gratisfesten på nettet.

Ifølge Lisbeth Knudsen er beslutningen på trapperne, og tidsplanen hedder, at betalingsløsningen i løbet af tredje kvartal skal pilottestes på to af Berlingske Medias regionale nyhedssites - for herefter at blive bredt ud til Berlingske Medias øvrige sites i slutningen af året. Den endelige model skal sikre den højeste fastholdelse af brugere og det bedste "indtræk" til det betalte, unikke indhold. Det væsentligste ord på bundlinjen er dog "betaling", understreger Lisbeth Knudsen, der derfor også glæder sig over JP/Pol-dagbladenes betalingskurs.

"Det vigtigste er, at kvalitetsjournalistik kommer til at koste, og at vi vænner læserne til det, og jeg synes, det er fantastisk godt, at Politiken og Jyllands-Posten introducerer betalingsmodeller, så de to største koncerner indfører betaling nogenlunde samtidig og viser, at professionelt journalistisk indhold ikke er gratis," siger Lisbeth Knudsen.

Kommer Politikens og JP's timing til at spille en rolle for jeres planer?

"Nej, det er som nævnt en del af vores strategi, som vi offentliggjorde i februar, og vi har hele tiden inviteret til, at andre dagblade skulle gå samme vej, og jeg hilser det velkomment, at det sker nu. Det er et vigtigt skridt i forhold til at sikre, at professionelle medier også kan få råd til at udvikle journalistikken på nettet og bevare det antal journalister, der er afgørende for, at vi kan udfylde vores demokratiske rolle. Vi kan se, at annoncer på nettet langt fra er nok til at dække de udgifter, der er forbundet med at lave professionel journalistik."

Vil det overhovedet lykkes at få folk til at betale - hvad siger jeres foreløbige erfaringer med Plus og betalingsvillighed?

"Helt overvejende er vores erfaring, at hvis stoffet er relevant nok og hvis det er lettilgængeligt og nemt at få fat på, så er folk også villige til at betale for det."

Mange taler for en fælles digital aviskiosk mellem koncernerne, men det har angiveligt lange udsigter. Gør I jer tanker om en fælles digital kiosk for titlerne i Berlingske Media?

"Ja,det er klart noget af det, vi går efter. Vi vil sælge journalistisk indhold på tværs, så læserne selv kan sammensætte abonnementet og f.eks. vælge at købe et kombi-abonnement til Sporten.dk, Business.dk og regionale nyheder på Stiften.dk," siger Lisbeth Knudsen.

Lige som Politiken har Berlingske endnu ikke lagt sig fast på prisniveauet online, men det vil formentlig lande forskelligt alt efter, om der er tale om regionale nyheder eller landsdækkende på B.dk. Strategien om at tilbyde kombi-abonnementer på tværs gør ikke regnearbejdet nemmere.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Døds- og bombetrusler mod Loud, ny radiosatsning i Jysk Fynske Medier, datajournalistik og nye kvartalstal har udgjort rammen for denne uge i mediebranchen. Få overblikket her.

B.T. beklager pornoklip i artikel

I en B.T.- artikel fra 2015 er en indlejret video med lødigt indhold byttet ud med en pornovideo. Ifølge chefredaktør vil B.T. genoverveje brug af indlejringer.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs