MediaWatch

Børsen følger Financial Times-spor på Ipad

Med inspiration fra Financial Times giver Børsen nu gratis smagsprøver på artikel-indholdet på den nye HTML5-baserede Ipad-app.

Det er alle gode gang tre for Børsen, der netop har lanceret en ny Ipad-app.

Erhvervsavisen indledte en digital offensiv i marts 2011 med en avanceret Ipad-app baseret på Apple-teknologi, men løsningen skuffede i forhold til pris og fleksibilitet og allerede i august valgte Børsen at skrotte app'en igen og i stedet begrænse sit app-tilbud i App Store til en PDF-udgave af papiravisen. Samtidig gik avisen i gang med at udvikle en ny Ipad-løsning baseret på HTML5-teknologien for at slippe uden om Apple, men stadig kunne tilbyde læserne opdaterede nyheder på Ipad.

Ny 10-gratis strategi
Det er den app, der nu er på gaden, og som noget nyt følger der 10 gratis artikler med app'en - selvom Børsen ellers har insisteret på at Ipad-indhold skal være eksklusivt for abonnenter.

"Det er en strategi, som Financial Times har haft stor succes med, så nu kopierer vi dem og tester det som et tilbud. Det er hele tiden et spørgsmål om at finde den rette balance mellem at give læserne mulighed for at smage på bolsjet uden at give dem det hele," siger adm. direktør og chefredaktør Anders Krab-Johansen, der trods en broget Ipad-start tror på potentialet i platformen.

"Vi kan se, at der er en stigende interesse for vores tiltag på Ipad. Vores tilbud til abonnenterne om at læse morgendagens avis allerede om aftenen kl. 22.30 løfter sig, og så udvider markedet sig generelt alene i kraft af de flere og flere Ipads og tablets, der bliver solgt," siger Anders Krab-Johansen.

"Hvis vi kigger på den succes, som Financial Times har haft med deres app, så bliver det her en del af Børsens kerneydelse, hvor abonnenter får opdaterede nyheder døgnet rundt."

Børsen har dedikeret tre medarbejdere og en researcher til at skrive udelukkende til de dele af Børsens digitale platforme, der kræver betaling i form af abonnement, hvis man vil læse nyhederne her.  

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs