MediaWatch

Ekstra Bladet på mobil-togt

Med nyt design og nye annonceformater på det mobile nyhedssite vil Ekstra Bladet i det nye år kapitalisere på trafikboom i 2011.

Var 2011 året, hvor det nok så omtalte mobile gennembrud faktisk skete, skal 2012 være året, hvor kapitaliseringen på gennembruddet for alvor begynder. Sådan ser strategien i hvert fald ud hos Ekstra Bladet, der sidder med det mest besøgte mobilsite blandt danske medier, og som i løbet af 2011 har oplevet mere end en fordobling af trafikken. Fra godt 1,1 mio. besøg i oktober 2010 til 2,8 mio. besøg i oktober 2011 ifølge mobillisten fra FDIM.

"Vi har i år også passeret flere nyhedssites målt på antal sidevisninger og kan se, at mobilsitet kan begynde at måle sig med netaviserne," siger internetchef Peter Strøhemann, Ekstra Bladet, der bl.a. peger på Børsen.dk og B.dk, som to sites Ekstra Bladets mobilsite har overhalet -  men altså målt på antal sidevisninger og ikke brugere (Ekstra Bladet havde i snit cirka 25 mio. månedlige sidevisninger fra august til oktober ifølge FDIM, mens Børsen.dk og B.dk havde et snit på godt 20 mio. månedlige sidevisninger i perioden).

Trafikboomet hører med til baggrunden for en offensiv først i det nye år, hvor Ekstra Bladet relancerer mobilsitet med nyt design og introducerer tre nye annonceformater; to nye takeover-formater, hvor det ene har adopteret Apples swipe-funktion, så brugere kan bladre eller "swipe" og f.eks. se flere udgaver af et produkt eller flere sider i en tilbudsavis, og hvor det andet har transparent baggrund. Derudover lancerer Ekstra Bladet mobile prerolls til tv-klippene på mobilsitet, som fremover også vil udgøre en større del af det redaktionelle indhold. Endelig ansætter avisen yderligere en dedikeret sælger til mobilområdet - for ifølge Peter Strøhemann ser annoncørinteressen også ud til at være vækket.

"Vi har i november kørt en direct mail-kampagne over for 800-900 annoncører, og det fik vi overraskende mange henvendelser på," siger Peter Strøhemann.

Hvor meget den mobile indtjening i dag udgør af den samlede digitale omsætning - vil Peter Strøhemann ikke ud med, men siger han:

"Vi har opjusteret vores budget tre gange i år. Næste år vil det mobile måske udgøre ti pct. af vores digitale omsætning - måske mere," siger han.

Foreløbig har Ekstra Bladet ikke tænkt sig at indføre betalt indhold på mobilen, men på sigt er det et led i strategien. For selvom avisen ikke tror på apps-vejen, men på gratis indhold på et browserbaseret mobilsite, så er der en indbygget betalingsvillighed hos brugerne, når det gælder mobilen, som kalder på opmærksomhed.

"Det gør en stor forskel, at brugerne er vant til at betale med mobilen f.eks. via overtakserede sms'er. Det giver muligheder i forhold til unikt indhold," siger Peter Strøhemann.

- LR

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladets kommentator-team som led i en digital oprustning. (Rettet)

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs