MediaWatch

Global: Bonnier beskærer medie-ugeavis

Ugeavisen Résume får næsten halveret sin frekvens, TV 2 hæver priserne drastisk og fransk erhvervsavis ønsker betalingsstandsning...

 

Halvering af Résumes frekvens
Den Bonnier-ejede ugeavis Résume, som skriver om medie- og reklamebranchen og ligeledes udgiver sitet Resume.se, får næsten halveret antallet af udgivelser som falder fra 42 til 24 numre årligt, skriver Dagensmedia.se. Viggo Cavling stopper samtidig som chefredaktør efter syv år for at blive udviklingsredaktør i Bonnier Tidskrifter. Redaktionschefen Claes de Faire bliver ny chefredaktør.

TV 2 Norge hæver priserne
Kraftige stigninger i reklamepriserne på TV 2 Norge, med Egmont som delejer, møder ikke overraskende kritik hos et mediabureau som IUM, der kritiserer, at nogle kunder kan opleve prisstigninger på helt op til næsten 18 pct. i tv-højsæsonerne efterår og forår. "TV 2 tar en sjanse når de gjør dette for det kan fort bli aktuelt for annonsørene å se på alternative kanaler til høsten," siger IUM's kundedirektør Stian Jansen til Kampanje.com

Fransk dagblad ønsker betalingsstandsning
Erhvervsavisen La Tribune har ikke styret sine egne finanser så godt. I hvert fald ønsker selskabet bag dagbladet at gå i betalingsstandsning, hvis det skal undgå konkurs, skriver Lemonde.fr. La Tribune leder efter en køber og håber derfor at kunne overleve. Siden i sommer er pengene fosset ud af selskabets kasser og derfor er der ingen anden udvej end den smertefulde men ansvarsfulde løsning at gå i betalingsstandsning.

News of the World læsere er “forsvundet”
Læserne af den nu lukkede søndagsavis News of the World, der blev udgivet af skandaleramte News International, er ikke gået til andre dagblade, skriver Roy Greenslade på Guardian.co.uk. Det viser nye tal fra en national læserundersøgelse. NoW havde det højeste antal læsere per eksemplar for nogen britisk avis, men de hele 4,3 millioner læsere som udelukkende læste NoW har helt forladt avismarkedet.

Stjerner afslører tabloid-trick
Sienna Miller er den seneste i rækken af vrede filmskuespillere og andre kendte, som har følt sig forulemet af den britiske tabloidpressens opførsel, som i øjeblikket undersøges af et tribunal i forbindelse med telefonaflytningsskandalen på News Corp.’s News of the World, der nu er lukket. Det skriver Ft.com. Hun har blandt andet været fulgt af en gruppe på 10-15 fotografer, men fjernede man kameraerne, ville der være tale om forfølgelse, ifølge skuespilleren. Hun har ligeledes oplevet, at decideret billedmanipulation skulle “dokumentere” falske historier. Tabloidaviserne har desuden brugt metoden “historie-vask”, som i stil med hvidvaskning af penge går ud på at plante en historie i en amerikansk avis, hvorefter den kunne citeres i britiske medier for at undgå fogedforbud. Diskussioner bør ifølge nogle advokater føre til, at det britiske svar på Pressenævnet erstattes af et stærkt svar på pressens udgave af Ofcom, der regulerer tv og radio. Her er hele Siennas Miller forklaring på Guardian.co.uk.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs