MediaWatch

“Vi vil forfølge alle, der misbruger vores stof”

Fløjshandskerne er kommet af i traditionsrige Ritzau, der nu vil gå benhårdt efter medier, som misbruger nyhedsbureauets stof efter den seneste "Reuters-dom".

Ritzau intensiverer jagten på medier, som misbruger nyhedsbureauets stof, lyder det fra adm. direktør Lars Vesterløkke, som forudsiger flere sager med krav om betaling.

Det skyldes en principiel dom i Landsretten, hvor Reuters fik tilkendt betaling fra DR for fire års abonnementspris, svarende til 4,8 mio. kr. på grund af uberettiget brug af 19 tv-klip over en fireårig periode.

"Vi har fulgt den sag meget nøje. Den stadfæster, hvordan ophavsretten skal forstås i forhold til et nyhedsbureau, som tre dommere i Landsretten var enige om. Fordi nyhedsbureauerne leverer abonnementstjenester, siger dommen, at der ved overtrædelser skal betales med abonnementsprisen frem for stykprisen. Det er en god dom for nyhedsbureauerne," siger Lars Vesterløkke.

Overvågningen bliver intensiveret
Der ligger endnu ikke en masse erstatningssager klar i Ritzau-direktørens skrivebordsskuffe, for overtrædelserne skal ske over tid og i flere tilfælde for, at det kan udløse betaling af abonnementsprisen.

Men Lars Vesterløkke finder de krav, der kan rejses mod medier, der bevidst eller ubevidst misbruger stoffet i lyset af dommen, både rimelige og mærkbare. Det gør det besværet værd at holde øje med overtrædelser, lyder det fra Ritzau-direktøren.

"I vores arbejde med at beskytte vores ophavsret, vil vi intensivere vores overvågning i forlængelse af dommen, så vi holder endnu mere øje med, hvad forskellige medier bruger af stof, end vi har gjort. Så det vil få følger," siger Lars Vesterløkke og tilføjer:

"Vi vil forfølge alle, der misbruger vores stof, og så snart vi er sikre på at have nok materiale til en sag, vil vi rejse den," siger Lars Vesterløkke.

I det nye år får Ritzau en konkurrent i Berlingske Nyhedsbureau, og Berlingske Media vil formentlig være en af de mediekoncerner, som Ritzau vil holde skærpet opsyn med.

Ritzau-fremtid: Kræsne kunder og mere konkurrence
Udmeldingen er led i en mere aggressiv strategi fra det nationale nyhedsbureau, som for første gang i sin næsten 150 år lange levetid får en konkurrent etableret af en stor mediekoncern, når Berlingske Nyhedsbureau åbner dørene i det nye år. Samtidig er kunderne i form af dagblade og TV 2 begyndt at kræve smallere og mere fleksible ydelser fra nyhedsbureauet, som de med langt større automatik har bakket op om tidligere.

Kundernes øgede krav har ikke været mulige at imødekomme, fordi  Ritzau struktur som interessentselskab har betydet, at medejerne såsom dagbladene, har været lige så optaget af at beskytte egne interesser som i at udvikle Ritzau, ifølge Ritzaus bestyrelsesformand og adm. direktør for Kristeligt Dagblad, Erik Bjerager. Men det skal der laves om på fra næste år, hvis det lykkes Ritzaus bestyrelse på en generalforsamling at få vedtaget, at Ritzau skal være et aktieselskab frem for et interessentselskab.

Det betyder blandt andet, at bestyrelsen ikke på samme direkte måde kan blande sig i prissætning og udvikling af virksomheden. Samtidig får ingen ejer bestemmende indflydelse, hvilket skal sikre Ritzaus ekspansion og udvikling, ifølge bestyrelsesformand Erik Bjerager.

Ritzaus Bureau gennemgår i øjeblikket en sparerunde til i alt omkring 14,5 mio. kr., der vil medføre cirka 20 nedlagte stillinger.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs