MediaWatch

Lav Ritzau-pris lokker ikke Radio 24syv

Radio 24syv overvejer stadig en aftale med Ritzau - men har allerede aftale med Berlingske-koncernen om en række nyhedsleverancer.

Under en halv million kr. ville det have kostet Radio 24syv at få et fast nyhedsfeed fra Ritzau - under forudsætning af, at radioens ejer Berlingske også fortsat var kunde. Men såvel radioens ejer som direktør overvejer fortsat mulighederne, selvom der kun er omkring halvanden måned til, at radioen går i luften.

“Status er fortsat uafklaret, vi er jo ejet af Berlingske, og vi afventer, hvad de gør,” siger radiodirektør Jørgen Ramskov.

Berlingske går uden om Ritzau, vil det sige, at I med sikkerhed også gør det?

“Vi holder tæt kontakt, men vi har selvfølgelig nogle krav til nyhedsleverancerne, fordi vi er en 24-timers radiokanal, og det er noget andet end en avis, så vi skal finde noget, der dur for os,” siger Jørgen Ramskov.

Radio 24syv er dog heller ikke på bar bund, når det gælder nyhedsleverancerne.

“Vi kommer til at læne os op af at være en del af Berlingske-koncernen, når det gælder en række basisydelser,” siger Jørgen Ramskov og uddyber:

“For det første skal vi hverken have sports- eller erhvervsnyheder fra Ritzau. Vi har for eksempel et debatprogram om sport, som vi hele tiden har forhandlet med Berlingske om. Erhverv har vi også hele tiden skullet have fra Berlingske. Det står i ansøgningen og indgik i hele buddet på radioen, for det ville være dumt at bruge mange penge på at opbygge en sportsredaktion og en erhvervsredaktion. Når det gælder udland kommer vi både til at bruge Berlingskes korrespondenter men også andre mediers korrespondenter og stringere,” siger Jørgen Ramskov og tilføjer:

“Så uanset hvad har det altid været en lille leverance, vi skulle have fra Ritzau og ikke noget, der minder om en millionaftale. Hvis Ritzau står eller falder med det tilbud, vi har fået, så står det skidt til for Ritzau.”

Ritzau til lav pris
Før Berlingske Medias forhandlinger med Ritzau om en slankere og billigere nyhedstjenste var Berlingskes udgift til nyhedsbureauet på 7,5 mio. kr. årligt, ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen. Den samlede Ritzau-pris for Berlingske-koncernen samt Radio 24syv blev dog reduceret og landede et godt stykke under syv mio. kr. årligt, ifølge Mediawatch-kilder. Det regnestykke hverken be- eller afkræfter Berlingske-koncernchef Lisbeth Knudsen.

Den relativt lave pris, Ritzau tilsyneladende har tilbudt, afkræfter dermed gisninger om, at Radio 24syv kan blive en stor og lukrativ kunde for Berlingske Media. For hvis Berlingske-koncernen etablerer et konkurrerende nyhedsbureau eller i øvrigt sælger nyhedsleverancer til radioen, skal det ifølge udbudsbetingelserne ske til markedspris - det vil sige en pris på det niveau, de eksisterende nyhedsbureauer har tilbudt.

“Angående Radio 24syv så vil radioen blive kunde enten hos den eksterne samarbejdspartner, vi vælger, eller i Berlingskes eget nyhedsbureau," lyder det fra Lisbeth Knudsen, som tilføjer:

"Hvis det sidste bliver tilfældet, så bliver det efter alle kunstens regler sådan, at vi lever op til, at de skal betale markedsprisen for den ydelse. Og her har vi et meget godt bud på, hvad markedsprisen kunne være, da både Ritzau og Newspaq har afgivet tilbud på at have dem som kunde. Jeg har tidligere offentligt tilkendegivet, at Radio 24syv ikke kommer til at betale en krone mere end disse tilbud."

Afviser spekulationer
For nylig gjorde Jørgen Ramskov opmærksom på, at det ikke holder, at trække Radio 24syv ind i “slagsmålet om Ritzau” med henvisning til de hårde ord, der er udvekslet mellem bestyrelsesformand for Ritzau Erik Bjerager, bestyrelsesmedlem Per Westergård og Lisbeth Knudsen. Erik Bjerager har blandt andet kaldt Radio 24syv for en økonomisk og redaktionel muskel for Berlingske Media, hvilket i et debatindlæg fik Jørgen Ramskov til at gentage mantraet om, at: “Den pris, Radio 24syv har forhandlet med Ritzau er naturligvis den samme, som vi i givet fald skal betale for de tilsvarende ydelser, hvis Berlingske Media etablerer et nyhedsbureau."

Selvom Berlingske Media ikke kan tage overpriser for nyhedsleverancer til Radio 24syv, får koncernen til gengæld forretningsfordele i form af “gensalg af indhold og ydelser”, som medieanalytiker i PwC, John G. Sørensen tidligere har fremhævet. For “radioen skal købe indhold eksternt, og den vil købe en række ydelser af Berlingske Media, som så at sige allerede er betalt en gang,” lød det i en analyse fra ham. I tillæg til det sparer Berlingske Media koncernens udgift til Ritzau, hvilket dog ikke rækker til meget mere end lidt over to håndfulde journalister.

Skal betale Berlingske-korrespondenter
Når det gælder at anslå markedsprisen for særskilte ydelser som erhverv og sport, vil Jørgen Ramskov læne sig op ad gennemsnitspriser.

“Gennemsnitsprisen skal svare til, hvad andre programmer koster at lave, og når vi ringer til korrespondenter, skal prisen svare til, hvad det koster at bruge stringere,” siger Jørgen Ramskov, som påpeger, at radioen er forpligtet til at betale Berlingske-korrespondenter.

“Ringer vi til en korrespondent fra Jyllands-Posten eller Kristeligt Dagblad kan vi typisk få personen til at medvirke gratis. Men ringer vi til en korrespondent fra Berlingske kan vi ikke få personen til at medvirke gratis, for så bliver det betragtet som skjult støtte, fordi Berlingske er ejer, ifølge udbudsbetingelserne.”

Berlingske står for erhvervsstof
Når det gælder udlandsstoffet vil radioen indgå aftaler - på markedsvilkår - med Berlingskes faste korrespondenter i Bruxelles, New York, Washington, Tokyo og Beijing samt fast tilknyttede freelancere i andre byer, hedder det i ansøgningen. To andre programmer med internationalt fokus ‘Globalt Udenrigs’ og ‘Global Time’ er ligeledes programmer med indhold, der leveres af Berlingskes udlandsredaktion og korrespondenter.

De 20 minutters businessnyheder dagligt vil ligeledes blive leveret af Berlingskes erhvervsredaktion.

Ud over at en del af Radio 24syvs nyheder, såsom til det faste morgenprogram ‘24syv morgenmagasinet', ifølge ansøgningen fra BerlingskePeople A/S vil komme fra underleverandører som Berlingske Media og koncernens lokale medier i Midtjyske Medier, delejede JydskeVestkysten samt Lolland-Falster Folketidende, vil radiostationen også satse stort på egne nyheder.

“Nyheder på 247 vil i høj grad være egenproducerede, byggende på egen research,” hedder det blandt andet i ansøgningen. Nyheds/aktualitetsredaktion på i alt 35 ansatte bliver bemandet 24 timer i døgnet, og tre af radioens egne reportere skal være “dedikeret til at være på farten rundt i verden” og skal levere indhold til morgenmagasinet, nyhederne og de daglige aktualitetsprogrammer. Radio 24syv får 21 timers nyheder ugentligt og 38 timers aktualitetsprogrammer ugentligt, ifølge ansøgningen.

Den del af ansøgningen, der gælder programbeskrivelser er dog foreløbig og ikke bindende for ansøgeren. Programmerne kan derfor vise sig at være meget anderledes i praksis, når radioen får premiere 1. november.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs