MediaWatch

Sverige optrapper krav om ligestilling af netmedier

De digitale medier i Sverige kan redde sig en milliard svenske kroner, hvis Rigsdagen får gennemtrumfet, at EU-Kommissionen reducerer momsen på netmedier fra de nuværende 25 pct. til en sats på seks pct., der vil sidestille dem med trykte medier.

De digitale medier i Sverige kan redde sig en milliard svenske kroner, hvis Rigsdagen får gennemtrumfet, at EU-Kommissionen reducerer momsen på netmedier fra de nuværende 25 pct. til en sats på seks pct., der vil sidestille dem med trykte medier.

Det skriver resume.se, som kan fortælle, at ordføreren for det svenske skatteudvalg, Henrik von Sydow, i går mødtes med EU’s skattekommissær Algirdas Semeta for at præsentere ham for de svenske politikeres ønske.

“Vi vil markere, at en strafskat på digitale medier skævvrider konkurrencen,” siger Henrik von Sydow til resume.se.

I Danmark er kun dagbladene fritaget for at betale moms af bladsalget, mens magasiner og ugeblade betaler fuld moms. De fleste EU-lande opkræver højere moms for digitale medier end for trykte medier, og den forskelsbehandling har man set sig sur på i dele af EU-Kommissionen, fordi man ønsker, at indhold skal beskattes ensartet, som Jan Truszczynski, EU-Kommissionens generaldirektør for uddannelse og kultur, for nylig sagde ved en konference i Bruxelles.

Tilbage i maj vedtog en enig svensk rigsdag at arbejde for at sænke momsen for digitale medier. Det giver ifølge Henrik von Sydow kravet ekstra tyngde over for EU-Kommissionen, han forventer dog først at en fælles lavere momssats for digitale medier i EU kan gennemføres om nogle år. Det kræver nemlig en ændring af EU’s merværdiskattedirektiv, som regner trykte medier for produkter, hvilket tillader reduceret moms, mens digitale medier regnes som tjenester og derfor skal normalbeskattes, skriver medievarlden.se.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs