MediaWatch

Bt.dk i luften med freemium-model

Med lanceringen af freemium-konceptet 'B.T. Plus' indfører et af de landsdækkende danske dagblade for første gang en bred brugerbetaling på redaktionelt stof på nettet. "Det er det mest offensive tiltag i forhold til betalt indhold, som jeg kan se. Vi har via vores kernekompetence på nyheder 1,2 mio. kunder om måneden, og dem vil vi tilbyde ekstra redaktionelle produkter inden for emner som forbrug, sundhed, sport, rejser, m.v.," siger chefredaktør Peter Brüchmann.

Med lanceringen af freemium-konceptet 'B.T. Plus' indfører et af de landsdækkende danske dagblade for første gang en bred brugerbetaling på redaktionelt stof på nettet.

"Det er det mest offensive tiltag i forhold til betalt indhold, som jeg kan se. Vi har via vores kernekompetence på nyheder 1,2 mio. kunder om måneden, og dem vil vi tilbyde ekstra redaktionelle produkter inden for emner som forbrug, sundhed, sport, rejser, m.v.," siger chefredaktør Peter Brüchmann.

Det normale nyhedsflow på bt.dk er stadig gratis, mens guides og artikler i B.T. Puls koster fra tre kr. per artikel - eller fås i abonnement til 29 kr. om måneden eller 249 kr. om året. Målet er ikke at sætte trafikken over styr på netavisen, men at tilføre stof, der kan bygges en ny forretning på.

"Vi har vænnet brugere til, at det ikke er alt papirstof, der er på bt.dk. Det vil nu blive tilgængeligt på sitet i andre former. Vi kommer også til at arbejde strategisk med partnere, der er dygtige på det her stof, og med den forretningsmodel, der hedder: Vi har trafikken - andre har indholdet. Det er samarbejder med gode brands, der bare ikke har trafikken. På den måde bliver vi den mall på nettet, der har løbeprogrammer, gadgets, osv., som folk kommer og køber ind i," siger Peter Brüchmann, der ikke mindst har fundet inspiration hos svenske Aftonbladet, der har en lignende freemium-model på nettet, der også hedder "Plus".

Senere skal de øvrige medier i Berlingske udrulle en tilsvarende model online.

Frygter ikke kannibalisering
Peter Brüchmann er ikke særskilt bekymret for, at avissalget vil dale hastigere med beslutningen om at lægge mere stof fra avisen ud på nettet, mod betaling. Tværtimod er hans største bekymring ikke at turde tage de beslutninger, der skal til for at bane vej for en redaktionel forretning på nettet.

"Vores målsætning er at være dem, der flytter sig hurtigst - også organisatorisk. Vi er de eneste i Skandinavien, der åbent taler om, at vi skal gøre os fri af papir i 2015. Jeg tror, man gør brandet en tjeneste ved at tage de hårdest mulige strategiske valg," siger Peter Brüchmann, der også tror, at mange aviser stadig står til et wake up call, selvom alle er enige om, at der er behov for at finde nye indtjeningsmuligheder på nettet.

"Jeg er ikke sikker på, at ret mange af os har forstået styrken af den hastighed, som brugerne flytter sig med. Når kunderne flytter sig hurtigere end et marked, så har markedet et problem. B.T. og Ekstra Bladet har forstået det, fordi vi har haft tocifrede oplags- og læsertalsfald, men det er jeg ikke sikker på, at alle har erkendt. Jeg tror, morgenaviserne er lidt for trygge i forhold til situationen," siger Peter Brüchmann, der hellere end at holde på den eksisterende forretning vil gøre, som Schibsted gjorde på rubrikmarkedet i midten af 1990erne.

"Tilbage omkring 1995 gik Schibsted gik ind og kørte max offensivt online på et af de største rubrikmarkeder, velvidende at det kunne smadre deres hårdeste valuta på printmarkedet. Men det betød, at de tog nogle af de rubrikmarkeder online, der i Danmark i dag ligger helt andre steder uden for medievirksomhederne. Hellere slå nogle af vores eksisterende markeder tilbage, end at andre gør det."

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs