MediaWatch

Mediebranchen er mulighedernes land - lige nu

Iværksætterne Erik Rasmussen og Jacob Bøtter peger på, at tiden er mere gunstig end nogensinde til at sætte i værk i mediebranchen.

Den digitale udvikling har gjort det billigere at etablere nye medier i en branche, hvor der samtidig er hårdt brug for nye eksperimenter og forrretningsmodeller. Derfor er tiden nu særlig moden til, at iværksætteriet får et skub, mener Mandag Morgens Erik Rasmussen.

”Alle perioder byder på muligheder for iværksætteri, men mulighederne i mediebranchen har aldrig været større end nu. Behovet for ny viden har aldrig været større, og nødvendigheden af at finde nye forretningsmodeller har heller aldrig været større,” siger han til Børsen.

Men det er ikke nødvendigvis nemt at starte ny medievirksomhed i øjeblikket. Derfor bør staten og etablerede mediehuse spille en mere proaktiv rolle i forhold til branchens iværksættere, mener Jacob Bøtter, stifter af konsulentfirmaet Wemind. Han peger på, at mediestøtten kunne være en mulighed.

”Der kunne måske opstå 5000 medier over 10 år for de penge, der ellers ligger i mediestøtten,” siger han.

-MS

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs