MediaWatch

Twitter er en miniput i Danmark

416 twittere står for halvdelen af samtlige danske tweets. Twitter er et marginalt fænomen i Danmark, men kan alligevel tilføre medier værdi, mener ekspert.

Twitter fylder meget for en lille inderkreds, men er i modsætning til Facebook stadig stort set et ukendt begreb i den danske befolkning som helhed.

Det viser en ny opgørelse fra overskrift.dk, som indekserer alle indlæg i den danske blogosfære - og twittersfære. Der er ikke mange aktive brugere - og der kommer kun få nye til. I marts 2010 var der omkring 20.000 danske Twitter-profiler, ved årsskiftet var det steget til 28.000. Til sammenligning anslåes det, at to mio. danskere har en profil på Facebook.

De 28.000 twittere producerer omkring 15.000 indlæg dagligt - men langt de fleste af disse indlæg skrives af de mest aktive. 1,5 procent - eller 416 brugere - står for halvdelen af alle tweets.

Twitter skaber liv, trafik og fællesskab
Men på trods af sin lidenhed kan Twitter være et udmærket redskab for onlinemedier, der gerne vil indgå i det store fællesskab in the cloud, mener new media-rådgiver Jon Lund.

"Selvom der kun er en lille gruppe, som har en aktiv profil, læses indlæggene på Twitter af mellem 150.000 og 200.000 danskere hver måned. Det er selvfølgelig ikke en høj reach, men til gengæld lytter de folk, du rammer, til dit budskab," siger Jon Lund.

Derfor mener han stadig, der er god grund til at haveTwitter-integration på et onlinemedie.

"Det skaber liv omkring det redaktionelle produkt. Dels lidt trafik. Men i virkeligheden mere, fordi det skaber læserfællesskab: følelsen af at man læser en artikel sammen med andre, kan mærke pulsen, at det ikke kun er dig selv, men også andre der interesserer sig for den. Andre som du, hvis du havde tid, kunne klikke videre på, og føle dig sammen med. Det samme kan du gøre med Facebook. Men Facebook er stadig mest gearet til info om de nære cirkler. Twitter er gearet til social networking, der faktisk betyder noget. I praksis skal du helt klart bruge begge. Til gengæld behøver du ikke alle de andre 20-30 sociale netværksknapper mange i dag pryder deres sites med," siger Jon Lund.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs