MediaWatch

Ny undersøgelse: JP er for jyder - også på nettet

Dagbladenes geografiske læserforskelle slår også igennem på nettet, viser en ny analyse fra Jon Lund.

Jyllands-Posten er for jyder. Berlingske og Politiken for københavnere. Ekstra Bladet og B.T. er for alle. Sådan er det på print - og sådan er det også på nettet.

Vestdanskere står for 70 procent af den samlede læsetid på Jyllands-Postens site (inklusiv epn.dk), mens øst-danskere tegner sig for hhv. 70 og 80 procent af læsetiden på Politiken og Berlingskes sites.

Det viser en analyse fra new media konsulent Jon Lund, der er baseret på en analyse af offentligt tilgængelige tal fra Danmarks Statistik, TNS Gallup, Gemius og FDIM.

Forskel på tidsforbrug og brugertal
Tallene viser, at nettets anderledes måder at fungere på kun i mindre omfang påvirker danskernes avis-læsevaner. Google, der viser relevante resultater, lige meget hvilket nyhedssite de kommer fra, slår ikke igennem på nyhedslæsning fra de store aviser. Læserne er geografisk loyale - hvad angår tidsforbruget.

Ser man imidlertid på antallet af øst- og vestdanskere, der besøger de forskellige avissites, ændres billedet noget.

Således kommer 43 pct. af Jyllands-Postens online læsere fra Østdanmark, mens hhv. 42  og 37 procent af Politikens og Berlingskes netbrugere er vestdanskere. Det er altså ikke fordi østdanskere slet ikke læser Jyllands-Posten på nettet, eller vest-danskere slet ikke læser Politiken og Berlingske. Men de har slet ikke samme tidsmæssigt tætte forhold til de tre nyhedssites.

Vertikaler trækker mod vest
I rapporten er Berlingskes vertikaler som sporten.dk, spilop.dk og business.dk trukket ud i en måling for sig selv (kaldet Berlingske f). Disse klarer sig generelt bedre end Berlingskes eget hovedsite i et øst-vest perspektiv -  selvom også vertikalerne har tyndgepunktet placeret på sjælland.

Derimod er tal for tidsforbrug og antal brugere på Jyllands-Postens søstersites, epn.dk, spn.dk, kpn.dk, alle inkluderet i tallene for Jyllands-Posten online. 

Ekstra Bladet og B.T. landsdækkende
I modsætning til de tre morgenaviser har Ekstra Bladet og B.T. fat i hele landet - på stort set alle parametre. Øst-vest-splittet på brugere siger hhv. 49-51 procent for Ekstra Bladet og 52-48 for BT, mens 49 procent af tidsforbruget for begge sites sluges af øst-danskere og 51 procent af vest-danskere.

Rapporten 'Landsdækkende avisers geografiske skævheder' kan downloades af MediaWatch abonnenter her.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs