MediaWatch

Lund: Facebook på hårdt job i mail-krig

Facebook er ikke en selvskrevet vinder i mail-krigen mod Google, mener new media konsulent Jon Lund.

Facebook lancerede i går aftes deres eget @facebook.com mailtilbud - i en offensiv mod især Google. Men uagtet Facebooks store popularitet og millioner af brugere, er der ingen grund til at sælge skindet før mail-bjørnen er skudt og tro, at det vil lykkes Facebook at slå Gmail af pinden. Det mener tidligere FDIM-direktør og new media konsulent, Jon Lund.

"Sporene fra Googles forsøg på at revolutionere mailen for et år siden skræmmer. Dengang forsøgte Google at genopfinde mailen helt fra scratch med Google Wave. Og selv det også lød lovende og havde alle Googles eksistrende mail-brugere at trække på, slog det aldrig an, og blev lukket her i sommer," siger Jon Lund, der tilføjer, at Facebooks mailsystem - i lighed med grundtanken i Google Wave - slår på, at det kan flette Facebook-beskeder, sms'er, chat og mails sammen i en fælles inbox og på den måde give brugerne ét sted, hvor brugerens kommunikation er samlet.

"Facebook vil med deres helt eget mail-system give brugerne en bedre inbox med mindre spam og ligegyldige beskeder. Det kan de, fordi de kender dine venner og deres venner - og give mails fra dem forrang for andre," siger Jon Lund.

Det er ikke første gang, at Facebook udfordrer Google. Facebook har også valgt et samarbejde med Microsoft om søgning, så det er Microsofts søgemaskine Bing og ikke Google, der ligger bag Facebooks netsøgning - der dermed kan noget, som Google ikke. Facebooks søgeresultat rater nemlig de websider højere, som den enkelte Facebook-bruger og dennes venner har "liket", og som derfor antages at være mere relevante for den enkelte bruger.

- LR

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladets kommentator-team som led i en digital oprustning. (Rettet)

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs