MediaWatch

Facebook kan kickstarte "her-er-jeg"-annoncer

Der er et stykke mellem hype og virkelighed, når det gælder en af nettets hotteste trends, lokationsbaserede services. Men det vil Facebook ændre på, mener bureau.

De lokationsbaserede "her-er-jeg" services, hvor folk skriver, hvor brugerne med check-in-beskeder skriver, hvor de befinder sig, har nu i godt et år været det nye, hotte i cyberspace. De mest kendte og de mest hypede services, er Foursquare og Gowalla, som brugerne via deres mobil opdaterer deres færden på.

Men det halter med udbredelsen og brugervolumen -  også i fænomenets hjemland, USA. En ny undersøgelse fra amerikanske Pew Research fortæller, at kun 4 procent af internetbrugerne foreløbig anvender tjenesterne, hvor andre kan følge din færden.

Apple tracker brugerne
Det kan dog hurtigt ændre sig. Facebook er på vej ind på markedet, og med sine over 500 millioner brugere har det sociale netværk forudsætningerne for at sætte gang i markedet. Det startede i august, da Facebook lancerede 'Places', hvor brugerne kan tjekke ind på fysiske steder og forleden tilføjede man 'Deals,' der giver annoncører mulighed for at tilbyde brugerne tilbud, rabatter og lignende. Et af de første tilbud kommer fra tøjkæden 'The Gap,' som giver et par bukser til de første 10.000 som checker ind i en Gap-butik.

"Facebook kan være med til at gøre lokationsbaserede services mainstream, og lanceringen af Deals har virkelig gjort Facebook til en konkurrent for de mere etablerede inden for lokationsbaserede services, som Foursquare. Places minder meget om Foursquare; man lukker op i et forum, men hos Facebook har du altså et potentiale på 500 millioner brugere," siger Morten Hou Østergaard, Media Planner hos OMD.

Facebook blander sig ikke i transaktionerne mellem brugere og annoncører og tjener derfor heller ingen penge, men det viser blot, hvor opsat det sociale netværk er på at få foden indenfor, siger Morten Hou Østergaard.

"Facebook har jo allerede annonceindtægter, som i øjeblikket eksplodererer. De tjener rigtigt mange penge, og deres umiddelbare mål med Places er formentlig at generere større trafik på deres site."

Det er ikke kun Facebook, som har fået øje på mulighederne inden for lokationsbaserede services.

"Selvfølgelig har det sine fordele, at brugeren fortæller, hvor han/hun befinder sig. Men den største fordel er, når denne information blandes med andre teknologier, som søgeteknologi. Derved bliver annoncerne mere vedkommende og personlige. Derfor er Google i en forholdsvis god position, hvad angår lokationsbaserede services, og jeg er sikker på, de arbejder på noget nyt inden for dette område," fortæller Morten Hou Østergaard.

Også Apple har planer udi det lokationsbaserede.

"Apple har for nylig ændret vilkår, således at de nu tracker folk. Det giver applikationerne og andre mulighed for at vide, hvor brugeren er henne. Det er en stor ting, at Apple nu kan gå ind og vide, hvor folk befinder sig, og der kommer helt sikkert mere fra den kant" siger Morten Hou Østergaard.

Danmark venter på Facebook
Mens der således er grøde i det amerikanske marked, er aktiviteten i Danmark stadig begrænset, og de nye Facebook-funktioner fungerer indtil videre kun i USA.

"Du kan benytte både Foursquare og Gowalla i Danmark, men når man checker rundt omkring, er der ikke mange check-ins. Jeg ved ikke, hvor mange brugere der er i Danmark, men der mangler stadig volumen," forklarer Morten Hou Østergaard.

Mere volumen kræver også større udbud af tjenester, og virksomhederne begynder at røre på sig, siger Morten Hou Østergaard.

"Virksomheder begynder stille og roligt at eksperimentere med lokationsbaserede services og finder ud af, hvordan de udnytter det forretningsmæssigt. Det er de første skridt, vi lige nu ser."

Telenor er i gang
En af disse virksomheder er Telenor, der nu er at finde på Foursquare.

"Hele vores detailnet og en del af vores kontorer er nu med på Foursquare. Vi bruger Foursquare til at kommunikere om et tilbud på vores musiktjeneste, Wimp. Det næste bliver at kigge på, hvordan vi kan lave en form for 'badges,' som forbrugeren finder interessant," siger Robin Kristensen, Digital Marketing Strategist hos Telenor.

Et 'badge' er et mærke, man kan optjene hos Foursquare, og som kan resultere i gevinster i form af eksempelvis rabatter.

Men lokationsbaserede tjenester får ikke noget reelt gennembrud, før Facebook kommer på banen, siger Robin Kristensen.

"Vores Foursquare-projet er et eksperiment, hvor vi forsøger os frem og samler erfaringer. Men det, alle venter på, er Facebook med over 2 millioner danske brugere. Så begynder det at blive enormt interessant."

FAKTA OM HVOR-ER-DU-SERVICES
Sådan fungerer lokationsbaserede services som Foursquare:

Brugere checker ind med sin smartphone på en tilmeldt lokation, og fortæller dermed sit netværk, hvor man fysisk befinder sig. Derudover kan man optjene points og opnå diverse udmærkelser. Virksomheder kan deltage ved at tilbyde brugerne rabat, hvis man checker ind i deres butik, restaurant eller lignende. Foursquare har godt 3 millioner brugere, primært i USA.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs