MediaWatch

Ekspert: Brugertal er ikke alt

På trods af nye redaktionelle tiltag er brugertallene for de fem største nyhedssites ikke steget markant. Ingen grund til panik, mener digital evangelist, Christian Godske. 

På trods af nye redaktionelle tiltag er brugertallene for de fem største nyhedssites ikke steget markant. Ingen grund til panik, mener digital evangelist, Christian Godske. 

Video video, den kører nat og dag. Klikker man forbi de fem største nyhedssites (DR.dk, TV 2.dk,  Eb.dk, BT.dk og Politiken.dk), er det i hvert fald tydeligt, at videoreformationen har ændret sidernes indhold betydeligt.

Klikker man derimod forbi hjemmesiden for Foreningen for Danske Interaktive Mediers (FDIM) topliste og sammenligner brugertallene for de samme medier, så er udviklingen knap så i øjnefaldende.

Siden juni 2007 er både DR og TV 2 faldet i brugertal, hvorimod Politiken.dk, BT.dk kun har oplevet en lille fremgang.

Tallene fra Eb.dk går kun tilbage til juli 2007, men på trods af sitets tv-revolution er brugertallet faldet fra 1,341,112 (juli 2007) til 1,269,468 (juni 2008).

Panik?
Nej, det er der faktisk ingen grund til, mener digital evangelist Christian Godske fra Mediacom.

For det første viser brugertallene ikke alt. Mange brugere læser nyhederne men gennem andre sites. Derfor indgår de ikke i brugertallene.

En helt andet sag er, at det ikke er antal brugere men deres medievaner, som er vigtige at være opmærksom på, forklarer han.

Markedet er mættet
I det hele taget synes Christian Godske ikke, at det kan betale sig kun at kigge efter stigende brugertal.

"Det ville være op ad bakke, for markedet er i nogen grad mættet," forklarer han.

Til gengæld mener han, at det er vigtigt, at medierne bliver ved med at satse på andre platforme som for eksempel video og mobil, hvor annoncefordelene kan udnyttes bedre. Netop nu hvor bannerreklamerne falder i pris, kan video blive en vigtig vej at hente pengene ind igen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs