Dansk Facebook-chef opfordrer annoncører til at lade AI tage over

Ifølge Metas danske landedirektør er Facebook-ejerens kunstige intelligens nu blevet så udviklet i forhold til målrettet annoncering på platformen, at den leverer de bedste resultater.
Pia Tandrup er landechef for Meta i Danmark. | Foto: PR/Meta
Pia Tandrup er landechef for Meta i Danmark. | Foto: PR/Meta

I mere end 15 år har Facebook bygget sit system op omkring brugen af algoritmer baseret på kunstig intelligens. Men nu ser Facebook-ejeren Meta for alvor et skred i, hvad AI faktisk kan - især i forhold til annoncering på platformen, fortalte landedirektør Pia Tandrup i et interview med Markedsføring for få dage siden.

”Vores AI er blevet så dygtig, at vi i virkeligheden ser de bedste resultater, når man lader AI’en arbejde for sig. Vores anbefaling er nu til annoncører, at du skal undgå selv at hypersegmentere dine målgrupper, når du annoncerer hos os,” siger Pia Tandrup til Markedsføring med henvisning til, at robotten nu er bedst til at finde de rette personer at målrette efter til en kampagne.

Meta har siden lanceringen af sit nyhedsfeed i 2006 brugt kunstig intelligens, ligesom det i vid udstrækning har været AI, der har varetaget målretningen af annoncer til målgrupper på platformen.

Debat om brugen af kunstig intelligens er for alvor blusset op siden lanceringen af chatrobotten ChatGPT i slutningen af 2022. Også i mediebranchen har det givet store bølgeskvulp, fordi flere AI-systemer er blevet avanceret nok til at skrive artikler og foretage research.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Søren Søndergaard er en af kritikerne fra oppositionen af, at der ikke er indledt brede forhandlinger af en medieaftale endnu. | Foto: Jens Dresling

Briefing: Ugen i mediebranchen