Test viste højere klikrate med ChatGPT-generede rubrikker på TV 2 Fyn

Målt på klikrate var de AI-generede overskrifter mest succesfulde i 46 pct. af testene, mens den originale overskrift var bedst i 24 pct. af tilfældende.
Foto: Stefani Reynolds/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Stefani Reynolds/AFP/Ritzau Scanpix

Den regionale tv-station TV 2 Fyn har i en periode A/B-testet rubrikker, der er skrevet af journalister, op imod rubrikker, som chatrobotten ChatGPT har skrevet, og resultaterne peger i den kunstige intelligens’ favør, skriver TV 2 Fyns forsknings- og udviklingsenhed.

I 46 tilfælde i perioden december 2022 og januar 2023 har TV 2-regionen testet de originale og menneskeskrevne rubrikker op mod to GhatGPT-generede rurbrikker. Målt på klikrate var de AI-generede overskrifter mest succesfulde i 46 pct. af testene, mens den originale overskrift var bedst i 24 pct. af tilfældende, og i 30 pct. af tilfældene var der ingen klar vinder.

”Fordelt over de tre ugers test gav det en samlet forøgelse af click-through rate på 59 procent. Altså var der mere end en halv gang flere, der klikkede på vores historier som følge af, at vi har brugt AI til at lave overskrifter til A/B-test,” skriver TV 2 Fyn.

Det er dog vigtigt at understrege, at der er tale om en lille forsøgspulje, noterer TV 2 Fyn, og justerer man for, at der var to ChatGPT-rubrikker i alle tests og kun en enkelt original rubrik, lyder fordelingen på 51,2-58,8 i den menneskeskrevne rubriks favør.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også