TV 2 tester annoncering i podcasts
Efter TV 2 i november for alvor rykkede ind i lydarenaen med lanceringen af tre nye podcasts, heriblandt den daglige nyhedspodcast Dato, har tv-stationen nu fået koblet et annonceprodukt på, så forretningspotentialet kan afprøves.
I begyndelsen af marts meddelte den statsejede kommercielle broadcaster, at samarbejder med både Acast og Podads netop er indgået med henblik på at komme ind på en platform, der lægger de tekniske spor ud for at gøre det muligt at knytte annoncer til podcasts og sælge annonceplads til de nye lydprodukter fra TV 2.
”Vi har som tidligere nævnt kastet os ud i at teste potentialet for TV 2 inden for podcasts. Det er derfor, vi nu er nået til også at bygge de her partnerskaber på,” fortæller Endre Kjerstad, der er senior project manager inden for strategi og udvikling hos TV 2 og bl.a. er ansvarlig for selskabets podcast-partnerskaber.
På nuværende tidspunkt udkommer TV 2 med tre podcasts: Den daglige nyhedspodcast ”Dato”, en ugentlig podcast om udlandsstof ”Korrespondenterne”, og krimipodcasten ”Skyggesiden”, mens flere formater er i pipelinen. En del af podcast-indholdet, fx Skyggesiden, indkøbes fra eksterne producenter, mens TV 2 selv producerer eksempelvis Dato.
Ifølge Endre Kjerstad er de tre podcasts kommet ”rigtig godt fra start”, hvilket er årsagen til, at TV 2 nu tager skridtet videre og fik koblet annoncører på i sidste uge. Hvor mange lyttere TV 2’s podcasts har på nuværende tidspunkt, ønsker stationen ikke at oplyse, og TV 2 indgår ikke på nuværende tidspunkt i branchemålingen Podcastindex, der måler det ugentlige forbrug af podcasts.
Afprøver markedet
Endre Kjerstad understreger, at TV 2’s indryk i podcast-arenaen stadig er i den helt spæde fase. For nuværende handler det om at høste konkret indsigt i, hvilke målgrupper der efterspørger hvilket indhold, og hvad der kræves af TV 2 i forhold til indkøb og produktion for at sikre indhold, der er stærkt og relevant for målgruppen.
”Og så handler det selvfølgelig om at undersøge det kommercielle potentiale i podcasts, da TV 2 som bekendt skal tjene sine egne penge for at producere public service-indhold,” siger Endre Kjerstad.
”Derfor er vi nu begyndt også at teste de potentielle effekter, vi kan få, på reklamesiden. Det er her, samarbejderne med Acast og Podads kommer ind i billedet.”
Acast er en global annonce- og distributionsplatform, som står for dataindsamling, distribution og flere aspekter af annoncesalg og -planlægning på podcasts for en række større medievirksomheder, herunder BBC, The Economist samt danske Aller Media. De lægger med andre ord den teknologiske platform til, som gør det muligt at afvikle aktuelle reklamer i forbindelse med podcasts.
Lader andre om salget
Samarbejdet med Podads er stablet på benene, for at TV 2 ikke selv skal varetage annoncesalget til de nye lydformater, og blev allerede annonceret i slutningen af 2022. Det er dog først nu, reklamerne er blevet tilkoblet podcastene.
”TV 2’s podcastlancering handler først og fremmest om, at vi gerne vil udvide vores samlede nyheds- og dokumentartilbud og nå ud til endnu flere danskere med vores indhold. Samtidig er TV 2 også en kommerciel virksomhed, og derfor er det naturligt, at der også er reklamer i forbindelse med vores podcasts. Her var Podads det mest oplagte bud på en samarbejdspartner, og vi glæder os til samarbejdet,” lyder det fra Peter Olafsson, salgsdirektør for TV 2 Reklamesalg, i en skriftlig kommentar.
Annoncerne omkring TV 2’s podcasts er i første omgang skruet sammen, således at der bliver afspillet en reklamebid før og efter en podcasts. Der vil altså ikke være afbrydelser undervejs i udsendelsen. Derudover vil der være programsponsorater, som man også kender det fra TV 2’s tv-forretning, fortæller Endre Kjerstad.
Hvor stort et økonomisk potentiale ser TV 2 i annoncering i forbindelse med podcasts?
”Det er ikke et særligt modent marked, som vi ser det lige nu. Men podcastmediet og annoncering her er et marked i vækst - om end fra et relativt lille udgangspunkt sammenlignet med vores eksisterende forretning. Så det er ikke det kommercielle, der er det primære fokus for os på nuværende tidspunkt. Vi er mere optagede af at se om vi kan ramme nogle brugere, som vi ellers kan have svært sværere ved at nå med vores indhold, og i brugssituationer som er komplementære til vores eksisterende aktiviteter” siger han.
Hvorvidt det er et forretningsområde, TV 2 forventer på sigt bliver en betydningsfuld indtægtskilde for stationen, må tiden vise, siger Endre Kjerstad.
”Lige nu er vores fokus på at høste konkrete erfaringer, og det er ikke det økonomiske incitament, der er det primære for os her.”
Relaterede artikler:
TV 2 indgår partnerskab med global podcastplatform
For abonnenter
TV 2 går nu for alvor ind på markedet for podcasts
For abonnenter