Meta: Vil også udvikle AI-baserede produkter til brugerne

Mens den ene teknologikæmpe efter den anden synes at melde sig ind i kampen om chatbots og søgeredskaber baseret på kunstig intelligens, AI, har Meta Platforms gået mere stille med dørene.
Nu har topchef Mark Zuckerberg dog meldt ud, at koncernen bag Facebook og Instagram ikke skal efterlades på perronen.
”Vi opretter en ny højtplaceret produktgruppe hos Meta med fokus på generativ kunstig intelligens for at turbolade vort arbejde på dette felt,” lyder det fra Facebook-grundlæggeren i en opdatering på Instagram.
”Vi har en masse fundamental arbejde, vi skal gøre, før vi når til virkelig futuristiske oplevelser, men jeg glæder mig til alle de nye ting, vi skal bygge.”
Den nye arbejdsgruppe med fokus på produkter til brugerne skal ledes af en af Metas chefer inden for kunstig intelligens, Ahmad Al-Dahle, som skal referere direkte til driftsdirektør Chris Cox.
Meta Platforms benytter allerede i vidt omfang kunstig intelligens til blandt andet at målrette digitale annoncer til og indhold i nyhedsfeeds hos brugerne, hvilket især har været vigtigt, efter koncernen med nye privatlivs opdateringer fra Apple har adgang til færre brugerdata.
Koncernen lancerede faktisk også i sidste efterår sin egen chatbot, en konkurrent til ChatGPT, men den blev fjernet igen, ifølge New York Times, fordi man frygtede, at uheldige oplevelser ville ramme Meta hårdere end andre, da koncernen allerede er i søgelyset i relation til det indhold, der lægges ud på selskabets sociale medier.
Selskabet vil i næste omgang benytte kunstig intelligens til tekstbaserede samtaler i Whatsapp og Messenger samt visuelle filtre på foto og videoer på Instagram.
”Vi vil fokusere på at udvikle personaer baseret på kunstigt intelligens, der kan hjælpe folk på forskellig vis.”
Mandag annoncerede Snap, ejeren af Snapchat, at koncernen lancerer sin egen chatbot baseret på AI, artificial intelligens.