Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne

Hvis du hører ”Gert og Per”, når nogen siger GDPR, er du formentlig i målgruppen for den kampagne, som Datatilsynet nu sætter i søen.
Kampagnen skal køre med tv-spots og annoncer og gøre danskerne opmærksomme på, at reglerne blandt andet skal sikre, at helt almindelige menneskers hemmeligheder forbliver hemmelige, så længe man selv synes, at de skal være det.
GDPR er en EU-forordning, der efterhånden har nogle år på bagen, og som blandt andet skærper EU-borgernes rettigheder i den digitale verden. Reglerne indeholder blandt andet ”retten til at blive glemt” og muligheder for at give ekstremt store bøder til virksomheder, der sløser med data.
”GDPR har snart været her i fem år, og vi i Datatilsynet har brugt rigtig mange kræfter på at vejlede myndigheder og virksomheder i, hvordan de skal efterleve reglerne. Nu henvender vi os direkte til borgerne med budskabet om, hvad GDPR kan gøre for dem. Derfor er tonen også lidt lettere og mere personlig end i vores normale formidling,” forklarer Cristina Gulisano, direktør i Datatilsynet i en meddelelse.
Hun fortsætter:
”Pointen er, at alle har hemmeligheder - og at der ikke er noget odiøst i, at der er nogle ting, man gerne vil holde for sig selv. GDPR hjælper os borgere med, at der bliver passet ordentligt på vores hemmeligheder, når vi betror dem til private virksomheder og offentlige instanser.”
”Det er nok de færreste, der umiddelbart forbinder GDPR med menneskerettigheder, men retten til privatliv er netop en menneskerettighed, og den er GDPR med til at værne om.”
Kampagnen søsættes i morgen, samtidig med den internationale databeskyttelsesdag.
Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie ITWatch.