En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
24.10.2022kl. 11.14

Tiktok afviser tracking af amerikanske forbrugere

Det kinesiske sociale medie afviser en rapport, der efter sigende viser, at Tiktoks datterselskab Bytedance har planer om at tracke amerikanske forbrugeres lokationer.
En række jobopslag hos Tiktok tyder på, at den kinesiske platform vil etablere sig tungere på e-commerce markedet og tage kampen op mod Amazon.
af ALEXANDER THORUP JENSEN

Det kinesiske sociale medie Tiktok afviser en rapport i erhvervsmediet Forbes, der konkluderer, at Tiktok tilgår data om amerikanske forbrugeres placeringer uden brugernes viden eller samtykke.

Det skriver Tiktok i et opslag på Twitter, hvor Tiktok omvendt beskylder Forbes for at mangle både ”stringens og journalistisk integritet.”

Forbes citerede blandt andet hemmelige dokumenter, der fortæller, at Tiktoks datterselskab har startet et overvågningsprojekt for at undersøge embedsmisbrug fra nuværende og tidligere ansatte. Blandt andet forlyder det ifølge Forbes, at det kinesiske medie mindst to gange har indsamlet data om lokation fra en amerikansk statsborger.

Kritik for behandling af persondata

Samtidig er det ifølge rapporten uklart, om amerikanske borgeres data generelt har været indsamlet, men det skulle ifølge rapporten have været en plan om at indsamle lokationsdata fra amerikanske brugeres enheder. Den kritik afviser Tiktok dog.

”Forbes valgte ikke at inkludere den del af vores udtalelse, der modbeviste gennemførligheden af dens kernepåstand: Tiktok indsamler ikke præcise GPS-placeringsoplysninger fra amerikanske brugere, hvilket betyder, at Tiktok ikke kunne overvåge amerikanske brugere på den måde, som artiklen antydede,” skriver Tiktok ifølge BBC.

Som et svar til kritikken fra Tiktok har en talsmand fra Forbes udtalt til BBC, at mediet er ”sikre på sin research og sin dækning.”

Tiktok voksede sig for alvor stor verden over under coronanedlukningen med dansevideoer og anden underholdning fra hverdagen. Siden da har Tiktok også bevæget sig fra at være underholdningskanal for især unge til nu at være et vigtigt markedsføringsværktøj for detailvirksomheder, hvor især potentialet i at få fat i den yngre målgruppe er stor.

Det kinesiske sociale medie har dog omvendt været kritiseret for sin uigennemsigtige opbevaring og behandling af persondata.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie DetailWatch.

Relaterede artikler:

  • Pernille Lotus solgte sammen med sin partner Rasmus Kolbe reklamebureauet Wearecube til svenske Syncro Group i 2021 for knap 60 mio. kr. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

    Influencerchef til detailvirksomheder: "Influencere er ikke billige, men de virker"

    For abonnenter

  • Kasper Holst er adm. direktør i det digitale konsulenthus Impact, der har kontorer i Aarhus, København, Odense samt Portugal, Sverige og Serbien. Han grundlagde firmaet med sin bror i 1998. I dag tæller kundelisten bl.a. brands som Ganni, Hay og Nemlig.com | Foto: Impact/PR

    Impact-chef: Brands glemmer at gøre grøn omstilling nemt for onlinekunder

    For abonnenter

  • Ditur er stiftet i 2014 af tvillingerne Kasper og Mikkel Dissing og sælger en lang række af Europas mest kendte ur-brands. | Foto: Stine Rasmussen/JPA

    Tiktok skal sende danske ur-tvillinger ud på nye markeder og sikre fremtidens kunder

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Foto: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Læs også

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

Den annoncefinansierede streamingtjeneste har fundet sin nye PR-chef for de nordiske lande. Med base i København skal hun styre arbejdet i de nationale pr-selskaber i Norden.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

Det er ikke en nem beslutning, lyder det fra DJ-formand, som nu har sendt varsel om udmeldelse af det internationale journalistforbund afsted. Endelig beslutning skal godkendes på delegeretmøde.

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

Ikke alle former for tilstedeværelse på platformen giver afkast, fortæller to danske Tiktok-bureauer. Det kommercielle potentiale for danske aktører er stort, men stadig uudnyttet, mener de.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Lise Rønne stopper hos Gyldendal – 31. jan.
  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 31. jan.
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 31. jan.
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 31. jan.
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 31. jan.
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 31. jan.
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 31. jan.
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 31. jan.
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 31. jan.
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 31. jan.
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 31. jan.
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 31. jan.
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 31. jan.
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 31. jan.
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge