Netflix åbner for at dele seertal

Det har længe været en forretningshemmelighed, som Netflix har holdt tæt med, men nu åbner streamingtjenesten for første gang for at dele, hvor mange seere tjenesten har.
Det skriver flere internationale medier herunder The Guardian.
Konkret har Netflix nu indvilliget i at dele sine seertal i Storbritannien med det britiske seermålingsinstitut Barb. Dermed kan tjenestens seertal måles op imod britiske broadcastere som BBC og ITV.
Indledende tal fra september viser ifølge The Guardian, at Netflix bliver benyttet af to tredjedele af briterne, og at Netflix står for otte pct. af al tv-sening i Storbritannien.
På den front gør det Netlix større end bl.a. Channel 4 og Sky, mens streamingtjenesten stadig halter efter ITV og BBC, skriver mediet.
Skal bruges til ny annonceforretning
Netflix meldte torsdag ud, at streamingtjenesten vil gå i luften med et billigere reklamefinansieret abonnement i november. I første omgang lancerer Netflix streamingtjenesten i USA og 11 andre lande herunder Storbritannien – men ikke i Danmark.
Til Politiken siger medieforsker ved Universitetet i Oslo Vilde Schanke Sundet, at Netflix derfor er nødt til at dele tal, som kan måles på tværs af tv-markedet, hvis tjenesten skal markere sig i forhold til konkurrenterne og øge annonceomsætningen. Det giver dog også producenterne mulighed for at lægge mere pres på tjenesten, påpeger han.
”Det er derfor, at det her bliver beskrevet som en gamechanger, fordi vi nu får tal, vi kan sammenligne. Det kan blive brugt som et forhandlingskort for produktionsselskaberne, for de vil kunne sige, at nu kan vi bedre måle succesen af det, vi laver,” siger Vilde Schanke Sundet til Politiken.
Tidligere på ugen løftede Netflix sløret for en række hovedtal for sin britiske forretning. Her lød det, at Netflix ved udgangen af 2021 havde 13,8 mio. betalende kunder.