MediaWatch

Redigerede billeder i norske reklamer skal fremover markeres

I fremtiden skal et mærkat tydeligt deklarere, hvis der er blevet retoucheret i billeder i norske reklamer.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

Norske reklamer skal fremover deklarere, hvis læberne er redigeret større, mavemuskler mere markeret og huden glattere.

Med andre ord er det fra fredag blevet en lov i Norge, at redigerede billeder i reklamer og annoncer tydeligt skal markeres med teksten ”retoucheret person”. Det skriver avisen VG.

Målet med loven er at modvirke kropspres og unaturlige kropsidealer.

”Man skal blive opmærksom på, hvad der ikke er naturligt. Vi ønsker mindre brug af retoucherede billeder,” siger børne- og familieminister Kjersti Toppe fra Senterpartiet til VG.

”Det er en måde, hvorpå myndighederne kan være med til at mindske noget af det kropspres, som de unge oplever,” lyder det videre.

Loven blev vedtaget sidste år, hvor et flertal i Norges Storting stemte for forslaget.

Den er en opfølgning på en lov, der blev indført i 2021, hvor influencere skulle markere redigerede billeder i sponsoreret indhold.

I det første udkast ville politikerne indføre undtagelser til loven. Undtagelsen ville tillade, at retouchering af øjenvipper, blå mærker, sår og ændring af farven på læberne ikke skulle deklareres.

Men i en høringsrunde fik politikerne tydelige tilbagemeldinger fra unge, der ikke ønskede undtagelser.

”Det var gode tilbagemeldinger, som vi har valgt at følge. Vi valgte ikke at tage nogen undtagelser med,” siger Kjersti Toppe til VG.

Farve på tænder og øjne er det eneste, der ikke er omfattet af den nye ordning. Det bliver Forbrugerstyrelsens opgave at kontrollere, at de nye regler følges.

Ifølge det norske børne- og familieministerium er der kun set en lignende lov i Israel. Frankrig har også krav om mærkning, men ikke på mindre retouchering. Canada og Australien har frivillige ordninger, skriver VG.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs