MediaWatch

Amazon bøjer sig for pres og begrænser LGBTQ+-søgeresultater

Den amerikanske tech-gigant pålægger sig selv restriktioner i De Forenede Arabiske Emirater på varer som bøger og regnbue-flag efter trusler om sanktioner fra styret.

De Forenede Arabiske Emirater er kendt som et af de mange lande i Mellemøsten, der slår hårdt ned på homoseksualitet. | Foto: Marcus Emil Christensen

Amazon bøjer sig for pres fra De Forenede Arabiske Emirater og begrænser LGBTQ+-relaterede søgeresultater som bøger og flag på sin hjemmeside i landet. Det sker som konsekvens af trusler fra regeringens side, skriver BBC.

Nyheden kommer på et tidspunkt, hvor netop LGBTQ+-personer over hele verden fejrer pride-måned. Det sker dog ikke i De Forenede Arabiske Emirater, som er ét af 69 lande i verden, hvor det er ulovligt at være homoseksuel.

”Som virksomhed forbliver vi forpligtet til mangfoldighed, lighed og inklusion, og vi mener, at LGBTQ+-personers rettigheder skal beskyttes. Men med Amazon-forretninger over hele verden skal vi også overholde de lokale love og regler i de lande, hvor vi opererer,” lyder det fra en talsmand for Amazon til BBC.

Mellemøsten er generelt kendt for at have et meget konservativt syn på homoseksualitet. Tidligere på måneden beslaglagde myndighederne i Saudi-Arabien eksempelvis regnbuefarvet legetøj og børnetøj samt hatte, nederdele, t-shirts og penalhuse, som de hævdede opfordrer til homoseksualitet.

Saudi-Arabien har for nylig også forbudt film, der skildrer eller refererer til seksuelle minoriteter. I april ville monarkiet have Disney til at klippe ”LGBTQ-referencer” ud af Marvel-filmen Doctor Strange, men det nægtede Disney.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie DetailWatch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs