MediaWatch

EU-pulje for nyhedsmedier åbner

Europa-Kommissionens organisation Creative Europe har lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber på tværs af landegrænser, som skal understøtte bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier.

Foto: Yves Herman/REUTERS / X00380

EU-puljen til journalistiske partnerskaber er åbnet op for en ny runde af ansøgninger. Det oplyser Slots- og Kulturstyrelsen i en meddelelse.

Puljen ligger under Europa-Kommissionens organisation Creative Europe og støtter udviklingen af bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier gennem bl.a. udvikling af formater og udveksling af best practises på tværs af en række lande.

”Manglende indtjeningsmuligheder i den digitale tidsalder, misinformation, fake news og svækkelse af medieudbuddet som følge af nedlukninger og indskrænkning af presse- og ytringsfrihed. Nyhedsmedierne er presset på mange fronter rundt om i Europa. Derfor har Europa-Kommissionen gennem Creative Europe lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber, der skal styrke nyhedsmedielandskabet gennem samarbejder på tværs af landegrænser,” lyder det i meddelelsen.

Puljen er på to mio. euro og kan dække op til 80 pct. af et projekts budget på en periode på op til to år. Der er ansøgningsfrist 7. september.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs