MediaWatch

Google forsøger at forhindre canadisk lov om betaling for nyhedsindhold

De folkevalgte i Canada behandler et lovforslag, der skal tvinge Google og andre søgemaskiner til at betale for brug af mediers nyhedsindhold på deres platforme.

Foto: PETER DASILVA/REUTERS / X07489

Canada risikerer at ødelægge Googles søgemaskine, hvis det canadiske parlament vedtager og indfører den såkaldte ”Online News Act”.

Sådan lyder det i et brev, som Google har sendt til alle canadiske parlamentsmedlemmer og senatorer, skriver Press Gazette.

”Google støtter en bæredygtig fremtid for journalistik i Canada. Dette omfatter regulering og økonomiske bidrag. Men lovforslag C-18, som det er udarbejdet, vil fundamentalt og negativt påvirke millioner af canadiere hver dag ved at forringe, hvordan folk interagerer med Googles produkter og tjenester,” skriver Colin McKay, Googles politiske chef i Canada, i brevet.

Med lovforslaget – hvis mundrette navn er C-18 – vil de folkevalgte bl.a. sikre, at Google og andre søgemaskiner deler deres indtjening med medier, der producerer indhold, der bliver vist i søgemaskinerne.

Truede med at lukke for adgang

Sagen i Canada minder om lignende sager i Europa og Australien. I den sidste sag truede Google med at lukke sin søgemaskine, hvis ikke de australske politikere stoppede arbejdet på en lov, der ville tvinge Google og Facebook til at forhandle betalingsaftaler på plads med landets mediehuse.

”Med tanke på de uoverskuelige finansielle og operationelle risici, hvis dette bliver en lov, vil det ikke give os andre muligheder end at gøre Google-søgning utilgængeligt i Australien,” sagde øverste direktør for Australien og New Zealand, Mel Silva.

Google fulgte dog ikke op på truslen, da Australien vedtog loven i marts 2021. I stedet indgik Google og Facebook en aftale økonomisk aftale med de australske medier.

De canadiske medier afviser Googles indsigelser.

”Vi ser frem til en robust, faktabaseret diskussion om C-18 med medlemmerne i Kulturarvsudvalget. Dette er god lovgivning, der hjælper med at udjævne vilkårene mellem udgivere og platforme,” lyder det fra Paul Deegan, adm. direktør for News Media Canada, ifølge Press Gazette.

Også I Danmark har Google forsøgt at påvirke interessenter i forbindelse med udrulning af en lignende lovgivning. Her har Google bl.a. forsøgt at indgå en betalingsaftale med danske medier.


Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs