MediaWatch

Elon Musk samler 7 mia. fra investorer til opkøb af Twitter

Den saudiske prins al-Waleed bin Talal skyder 1,9 mia. dollar i handlen, skriver Wall Street Journal.

Foto: JIM WATSON/AFP / AFP

Elon Musk får nu hjælp til at finansiere opkøbet af det sociale medie, Twitter. Andre investorer har samlet i alt 7 mia. dollar til det 44 mia. dollar store køb.

Det skriver Wall Street Journal.

Den største kapitalindsprøjtning kommer fra den saudiske prins al-Waleed bin Talal, der skyder 1,9 mia. dollar i handlen, mens medstifteren af IT-selskabet Oracle, Larry Ellison investerer omtrent 1 mia. dollar.

De to står i spidsen for i alt 19 investorer udover Musk selv, som investerer varierende store milliondollarbeløb i Twitter.

Ifølge Wall Street Journals kilder er mange af investeringerne primært et udtryk for Musks personlige forhold til investorerne, snarere end en stor tiltro til Twitters fremtid. Eksempelvis har investeringsselskabet Fidelity Management & Research investeret 316 mio. dollar. Et beskedent beløb for et selskab, der ifølge Wall Street Journal ynder at bidrage med 1 mia. dollar, hvis de synes om en handel.

Twitter står også over for flere problemer blandt andet i form af såkaldte bots - falske profiler, dårlig debatkultur og censur. Det er specielt censur som Musk vil fjerne ved opkøbet, hvilket tilføjer et element af politik over handlen, hvilket kan have en afskrækkende effekt på investorerne.

Derudover overvejer Elon Musk at indføre en abonnementsordning på mediet og opkræve et lille månedligt beløb.

Twitter-aktien står til 50,36 dollar, mens Musk bud svarer til en aktiepris på 54,20 dollar.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs