MediaWatch

Aller Media mixer lyd, video og artikler i nyt digitalt medie

Blad- og magasinhuset bryder nu for alvor med print-strategien, der har været dominerende i årtier, og giver liv til nyt digitalt hybrid-medie, der skal udkomme på tværs af podcasts, reads og video - og sælges i abonnement.

Foto: PR/Aller Media A/S

Mediehuset tager skridtet videre i sin digitale omstilling og lancerer et nyt digitale medie med titlen Ally, der trækker på indhold i flere formater.

Ally er et rendyrket digitalt, abonnementsfinaniseret medie, der er lanceret i en selvstændig app med indhold på tværs af både digitale artikler - såkaldte reads - podcasts samt video, der ligger bag betalingsmur til en abonnementspris på 59 kr. om måneden.

"Ally rummer rene podcastserier, short-format videokoncepter og reads, men også tematiserede indholdskoncepter på tværs af alle tre formater. Det bærende indholdsmantra for Ally er 'Underholdning med substans – Popkultur med perspektiv'," fortæller Lise Kammersgaard, der er digital mediechef i Aller Media, og som har bidraget med den strategiske udvikling af brandet

Nyproduceret indhold

Adm. direktør i Aller Media, Charlotte Riparbelli, fortæller, lanceringen af det nye medie er kulminationen på en proces mod ikke at skele til de traditionelle formater - magasinartikler versus lyd versus video - men i stedet producere indhold på tværs af formaterne med udgangspunkt i historien, der skal fortælles og målgruppen, der skal formidles til, Aller har defineret som den moderne medieforbruger.

"Vores dna i Aller Media er at fortælle historier, skabe perspektiv og inspirere. Det har vi gjort som printpublicist i snart 150 år. Med Ally sætter vi endnu mere strøm til vores digitale omstilling og udvikling som multiformatpublicist," udtaler hun i en meddelelse med henvisning til, at der bl.a. er lagt vægt på at integrere de tre indholdsformater i app'en.

Hun uddyber over for MediaWatch, at indholdet i Ally hovedsageligt vil være originalt, egenproduceret indhold til det nye medie. Ally vil være en del af New Media-redaktionen, der blev etableret i begyndelsen af 2021 med Camilla Kjems som mediechef, mens indholdet til mediet bl.a. vil blive leveret af fagredaktionen med fokus på perspektiv.

Samarbejde med Heartbeats

Chefredaktør bliver Kristine Lund Karlsson, der også kom til i begyndelsen af året. Allerede dengang blev det varslet, at hun skulle få ansvar for et nyt digitalt produkt, og Charlotte Riparbelli fortæller da også, at arbejdet med det nye digitale medie har stået på i godt et år.

På indholdssiden sætter Aller Media indhold i udsigt, der "forener underholdning med substans", og som fx ikke vil afholde sig fra at beskæftige sig med reality og skæbnefortællinger, men vil forsøge at sætte det i et større perspektiv med samfundsrelevans, lyder det.

En del af indholdet vil blive leveret af eksterne partnere, heriblandt medieproducenten Heartbeats, som Aller ejer en del af, og som i forvejen producerer bl.a. podcasts for Aller Medias andre brands.

Nyt produkt, ny position

Charlotte Riparbelli understreger over for MediaWatch, at det er meningen, at det nye digitale produkt skal eksistere side om side med Allers øvrige blad- og magasinbrands, der hovedsageligt har udgangspunkt i printprodukter, samt den digitale bladkiosk Pling og de podcast- og videoprodukter, der i forvejen er knyttet til de eksisterende brands.

Ally er tænkt som et supplerende medie i markedet - ikke som en konkurrent til andre digitale underholdningstjenester ifølge Lise Kammersgaard.

"Vi tager ikke kampen op med TV 2 Play, Netflix, HBO og andre streamingtjenester, hverken format- eller prismæssigt. Med Ally indtager vi en position på det danske mediemarked, hvor vi kombinerer flere indholdsformater i én og samme tjeneste," udtaler Lise Kammersgaard i meddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs