MediaWatch

Facebook skal granskes af FTC efter interne undersøgelser

Den amerikanske handelsmyndighed FTC er begyndt at kigge i de mange dokumenter fra Facebooks interne undersøgelser, som bl.a. whistleblower Frances Haugen har lækket. Myndigheden har tidligere givet Facebook en milliardbøde.

Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

Medarbejdere fra Federal Trade Commission, FTC, er begyndt at undersøge afsløringer af, at Facebooks interne virksomhedsundersøgelse har identificeret dårlige virkninger fra sine produkter.

Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge folk, der er bekendt med sagen, undersøger embedsmænd om Facebooks forskningsdokumenter indikerer, at det kan have overtrådt et forlig fra 2019 med agenturet om problemer i forhold til private informationer, som virksomheden betalte en rekordstor bøde på 5 mia. dollar for.

USA's Federal Trade Commission afviser at kommentere sagen over for Wall Street Journal.

Den interne undersøgelse fandt bevis for, at den globale virksomheds algoritmer fremmer uenighed, og at appen Instagram er skadelig for en betragtelig procentdel af sine brugere. Her var især teenagepiger fremhævet.

"Jeg synes, FTC bør være meget vrede, hvis Facebook har dækket over dette materiale ligesom virksomheden tidligere har gjort over for os i Kongressen og offentligheden," siger politiker Richard Blumenthal, der sidder i Senatets underkomiteen for forbrugerbeskyttelse.

Dokumenterne danner grundlag for artiklenserien Facebook Files, som Wall Street Journal har produceret, og som har været med til at afdække sagen.

I en erklæring meddeler Facebook, at virksomheden "altid er parat til at besvare regulatorers spørgsmål og vil fortsætte med at samarbejde med regeringsforespørgsler".

Facebook har tidligere meddelt, at mange af forskningsdokumenterne er udgivet af tidligere Facebook-produktchef og siden whistleblower Frances Haugen, og dermed er blevet fejlfortolket, og at virksomheden har "investeret kraftigt i mennesker og teknologi for at holde platformen sikker".

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs