MediaWatch

Apple slækker på betalingskrav til mediebranchen

Nyheden om, at Apple nu giver indrømmelser til udviklerne efter to verserende konkurrencesager, kommer nu også mediebranchen til gode. Apple sænker nu sit cut for medier, der leverer stof til Apple News.

Foto: Tatyana Makeyeva/Reuters/Ritzau Scanpix

Den amerikanske tech-gigant løsner ikke blot sit jerngreb om App-udviklerne, men også om mediebrancen, der nu står til at får rabat, hvis de til gengæld accepterer at levere indhold til Apples nyhedstilbud, Apple News.

Sent torsdag kom det frem, at Apple har givet indrømmelser til udviklerne efter to højt profilerede sager, hvor blandt andre Epic Games, der står bag Fortnite, lægger arm med giganten i retten.

Denne sag omhandler Epics ret til at lade brugerne betale i Fortnite-appen uden om Apples Appstore, hvilket jo så betyder, at Apple ikke kan indkræve de vanlige 30 pct. i gebyr.

Det skriver Techcrunch.

Apple vil nu lade udviklerne kommunikere med brugerne uden om Appstore, også selv om udviklerne så kan bruge denne frihed til at reklamere for betalingsmuligheder uden om Apples Appstore.

Noget for noget

Nu har også mediebranchen fået en indrømmelse, der dog ikke har kobling til de to aktuelle sager. Apple har således meddelt medier, der leverer indhold til Apples nyhedsapp, Apple News, at de under visse forhold kan få en rabat, så de kun betaler 15 pct. i kommission til Apple, mod de normale 30 pct.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Rabatten gælder nemlig kun inapp-purchases, altså køb af fx abonnementer i både egne apps og Apple News, men kun for de medier, der leverer indhold til Apple News. Samtidig gælder rabatten kun det første år.

Rabatten gælder kun for de medieselskaber, der tilslutter sig Apples News Partner Program, hvor man skal stille sit indhold til rådighed for Apple News, inklusive metadata.

Medie-apps er ikke de bedst indtjenende i Appstore, men velvilligheden til at bløde op på kommissionen er blandt flere nylige iniativer hos Apple, der gennem årene har skabt en stærk pengestrøm fra Appstore.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstersite ITWatch

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs