MediaWatch

Lindhardt og Ringhof opkøber tysk lydbogsforlag

Med overtagelsen af lydbogsforlaget Audiobuch Verlag oHG udbygger det digitale forlag Saga, der er en del af Lindhardt og Ringhof, sin position yderligere på det tyske marked.

Foto: Lindhardt og Ringhof/PR

Lindhardt og Ringhofs digitale forlag, Saga, fortsætter den internationale ekspansion og overtager det tyske lydbogsforlag Audiobuch Verlag oHG. Det oplyser forlaget i en pressemeddelelse.

"Med overtagelsen konsoliderer vi vores stærke position på det tyske lydbogmarked. Vi har stadig store ambitioner for Saga på verdensplan, og Tyskland er Europas vigtigste bogmarked. Her forventer vi en markant vækst i takt med, at digitaliseringen tager fart, og streaming bliver mere udbredt," siger Lasse Horne, forlagsdirektør for Saga Egmont.

Opkøbet er det seneste af en række, der skal positionere Saga på det globale, digitale bogmarked. Ifølge Lasse Horne vil det fremtidige opkøbsfokus ligge syd for grænsen, hvor man ser større muligheder, da udbuddet af "rettigheder og lydbogsforlag er ved at være opkøbt i de nordiske lande".

Svært at få plads

Lasse Horne uddyber, at det er en krævende opgave for nye forlag at komme ind på det tyske lydbogsmarked, hvor især Amazons bogstreamingtjeneste Audible fylder.

"Der er over 50.000 titler på markedet, der er domineret af én stor spiller, Audible, der stort set afgør, hvad der kan sælge eller ej," forklarer Lasse Horne.

"Med dette opkøb sikrer vi, at Saga står solidt plantet på det tyske lydbogsmarked med titler til stort set alle markedssegmenter og forhandlere."

To medarbejdere følger med i opkøbet, der inkluderer udgivelsesrettigheder på lyd til forfatterskaber som Siegfried Lenz, Simon Beckett og Lee Child. De forfatterskaber skal som en del af strategien nu udgives digitalt i flere lande.

"Vi kommer til at udgive mange af Audiobuchs forfattere internationalt i fremtiden. Der er et stort uudnyttet potentiale her for forfatterne og forlaget," siger Lasse Horne.

Vil nå 100.000 titler

Sagas katalog tæller nu 80.000 digitale titler på lyd eller tekst, heraf er godt 5.000 lydbøger på tysk, skriver forlaget. Ambitionen er at udvide kataloget 100.000 digitale titler, inden året er omme, har adm. direktør Lars Boesgaaard tidligere sagt til MediaWatch.

Ifølge pressemeddelelsen vil forlaget træde på speederen internationalt i efteråret, siger topchefen.

"Forlagsbranchen har oplevet stor medvind de sidste år. Alene her i første halvår af 2021 voksede det svenske bogmarked med 10 procent, og den udvikling sætter blot yderligere turbo på Lindhardt og Ringhofs digitale ambitioner internationalt. Vi har flere andre interessante ting i kikkerten," udtaler Lindhardt og Ringhofs adm. direktør Lars Boesgaard.

Audiobuchs udgivelsesaktiviteter bliver baseret i København fremover, hvor Saga har base, men i samarbejde med medarbejdere i Freiburg.

Egmont, der ejer Lindhardt og Ringhof, lagde tidligere i år 1 mia. norske kr. for at blive eneejer af det norske forlag Cappelen Damm. Prisen i den aktuelle overtagelse af Audiobuch er ikke oplyst.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nyt fra dansk og international streaming, papirmangel og andre udfordringer for traditionelle medier er blandt ugens vigtigste mediehistorier. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs