MediaWatch

Studie: Pirathjemmesider og apps tjener årligt milliardbeløb på reklamer

Der bliver tjent mange reklamepenge på hjemmesider, der tilbyder ulovlig download eller streaming af film og tv-serier ifølge studie.

Hjemmesider og apps indeholdende piratkopierede film og TV-shows tjener 1,3 mia. dollar om året alene fra onlinereklamer.

Det svarer til 8,2 mia. kr.

Det skriver Japan Times, der henviser til et nyt studie.

Blandt annoncørerne finder man store selskaber som Amazon, Facebook og Google, der udgør en andel på 4 pct. og 24 pct. af reklamerne på henholdsvis hjemmesider og apps. Det spreder sig ud over omkring 84.000 identificerede ulovlige sider.

Pirathjemmesider udgør en sikkerhedsrisiko for forbrugerne, mens skaberne af indholdet mister omsætning.

For forbrugerne findes problemerne i kraft af malware - links, som kan bruges af hackere til at stjæle personlig information. Her medvirker de store selskabers reklamer som en tillidsmarkør, der gør folk mere villige til at klikke ind på mere risikable links.

Det er ifølge Japan Times næppe med overlæg, at velkendte selskaber optræder på piratsiderne. Det fremgår af studiet, at selskaber kan agere for at forhindre annoncerne.

Det var for eksempel tilfældet med Amazon, der så et dyk i antallet af annoncer på uhensigtsmæssige sider, efter at selskabet var blevet informeret.

Hollywood og andre skabere af underholdning rammes også hårdt. Det skyldes især, at piratkopiering af film er blevet gjort lettere, da filmene nu hurtigere bliver gjort tilgængelige på streamingtjenester som følge af nedlukningen.

Det blev også nævnt som et specifikt problem i Scarlett Johanssons søgsmål mod Walt Disney over den tidlige online-udgivelse af filmen "Black Widow".

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs