MediaWatch

Nordisk samarbejde med EU-støtte i ryggen vil bekæmpe fake news

Med millioner fra EU-Kommissionen går fire nordiske universiteter og faktatjek-medier i samarbejde om et toårigt projekt, der skal undersøge og bekæmpe spredning af misinformation.

Anja Bechmann er leder af Datalab ved Aarhus Universitet | Foto: Greg McQueen

Aarhus Universitets Datalab bliver anker for et nyt nordisk samarbejde, der med 11 mio kr. i EU-støtte vil forstærke indsatsen mod fake news og misinformation over de næste to år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra parterne.

Det nordiske samarbejde er organiseret i et nystiftet konsortium, Nordis, hvor der indgår forskere fra universiteterne i Bergen, Helsinki, Uppsala og Aarhus samt de fire nordiske faktatjek-medier Faktisk.no, Tjekdet, Källkritikbyrån og Faktabaari.

"Nordis sigter efter at styrke den nationale og regionale infrastruktur for at tackle spredningen af misinformation gennem et tværfagligt og tværsektorielt videnskabsbaseret center på tværs af landene," siger professor på Aarhus Universitet og leder af Datalab og Nordis, Anja Bechmann, i meddelelsen.

Arbejdet vil både knytte sig til at forstå og overvåge, men også modvirke spredningen af misinformation og fake news på tværs af de nordiske landegrænser bl.a. gennem oplysningskampagne. Derudover har projektet en målsætning om at kunne komme med anbefalinger til poltikerne til at styrke boldværket mod misinformation.

"I de digitale rum, og særligt på de sociale medier, spreder misinformation sig hurtigere og længere, end vi hidtil har set. Denne udvikling er blevet intensiveret i de senere år, fordi de sociale medier har øget deres tiltrækning verden over," siger Anja Bechmann.

Hun peger på, at konsortiet vil skabe et fundament, som forskere og fakta-tjekkere kan støtte sig op ad i forhold til at håndtere spredningen af falsk information.

"Vi vil udvikle en fælles måde at registrere fakta-tjek, som kommer til at gøre samarbejdet mellem fakta-tjekkerne i de nordiske land lettere, og det vil give forskerne ens data, hvilket vil gøre det lettere at analysere på samlede nordiske data," forklarer siger Anja Bechmann.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs