En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.08.2021kl. 07.52

Regeringens forslag om stramning af sociale medier møder skepsis

IT-Politisk Forening ser risiko for, at regeringens planer om at forpligte sociale medier til bl.a. at fjerne ulovligt indhold på platformene inden for 24 timer, vil kunne skade ytringsfriheden.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
af LOUISE RESEKE

Regeringens varslede stramninger over for techplatforme som Youtube og Facebook for at bekæmpe ulovligt indhold får en blandet modtagelse, skriver Politiken torsdag.

Et nyt lovforslag, som regeringen ifølge erhvervsminister Simon Kollerup vil fremsætte i efteråret, vil bl.a. forpligte sociale medier til at fjerne ulovligt indhold fra deres platforme inden for 24 timer og indføre bødestraf for overtrædelse af reglerne.

"Jeg ser ikke et behov for denne lov. Man kommer indirekte til at ophøje de sociale medier til en slags domstol, der skal tage stilling til, om noget er lovligt eller ej, når man tvinger dem til at tage stilling," siger formand for IT-Politisk Forening Jesper Lund, der frygter, at forslaget vil få konsekvenser for ytringsfriheden.

Også Jakob Linaa Jensen, forsker i demokratisk offentlighed og sociale medier ved Aarhus Universitet, ser en risiko for, at loven vil kunne få sociale medier til at luge ud i mere indhold, end loven lægger op til.

Regeringens initiativ, der bl.a. er blevet bakket op af Danske Medier, vil ifølge DR også betyde, at sociale medier skal aflevere transparensrapporter og udnævne en repræsentant til at tage sig af henvendelser fra myndighederne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal være tilsynsmyndighed og sikre, at platformene lever op til kravene.

Danske Medier bakker op om regeringens planer om strammere krav til techkoncerner  

Regeringen melder klar med indgreb over for sociale medier i efteråret 

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Danske Medier

    Danske Medier bakker op om regeringens planer om strammere krav til techkoncerner

    For abonnenter

  • Erhvervsminister Simon Kollerup (S) fortæller, at regeringen vil fremlægge nyt lovforslag med henblik på regulering af indhold på sociale medier i efteråret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Regeringen melder klar med indgreb over for sociale medier i efteråret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Tdc / Pr
TV

Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån

Foto: Jens Dresling
Radio

24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Shannon Stapleton
Politik

Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist

Læs også

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

Ny rapport fra Bogpanelet viser bl.a., at dansk skønlitteratur nu har overhalet den oversatte litteratur, og at der er kommet mere konkurrence om indkøb af rettigheder blandt forlag.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge