MediaWatch

Facebook smider forskere af platformen for at bruge forbudt værktøj

Konti tilknyttet et forskningsprojekt på New York University, der undersøger politiske reklamer på Facebook, er blevet lukket grundet brud på retningslinjer, lyder det fra techkoncernen.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er forbudt at indsamle data om, hvordan det sociale medie Facebook målretter politiske reklamer til sine brugere uden om de interne værktøjer, som koncernen selv stiller til rådighed. Derfor er en gruppe forskere på New York Universitys (NYU) konti blevet lukket, skriver Bloomberg.

Forskerne er tilknyttet projektet "Ad Observatory", og anvender en browser-tilføjelse, som, når den er blevet installeret af en deltager i studiet, overvåger, hvilke politiske reklamer der bliver vist til brugeren, og hvordan reklamerne er blevet målrettet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs