MediaWatch

Boom i onlinereklamer sikrer Googles ejer overskudsrekord

Stor vækst i indtægter fra onlinereklamer sikrer Googles ejer, Alphabet, rekordoverskud i andet kvartal.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Google og YouTubes moderselskab, Alphabet, melder om rekordhøj omsætning og overskud i andet kvartal som følge af en stor vækst i indtægterne fra onlinereklamer.

Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab offentliggjort tirsdag, skriver Reuters.

Markedet for digitale reklamer boomer, i takt med at forbrugere som følge af coronapandemien skifter over til at handle mere via nettet, oplyser Alphabet i regnskabet.

Under pandemien har det ad flere omgange ikke været muligt at handle i traditionelle butikker som følge af nedlukninger.

"Alphabet har draget fordel af den generelle tilbagevenden af annoncemarkedet, og især at markedet sammenlignet med tiden før pandemien er mere fokuseret på digitale kanaler," siger Tom Johnson, digital direktør i medie- og marketingsfirmaet WPP Mindshare, i en kommentar til regnskabet

Overskuddet efter skat for de tre måneder endte på 18,5 milliarder dollar. Det svarer til 116,4 milliarder kroner.

Alphabets hidtidige rekord for overskuddet blev sat i første kvartal og lød på 17,9 milliarder dollar.

Omsætningen i andet kvartal steg med 61 procent til næsten 62 milliarder dollar.

Google, der er den største søgemaskine på internettet, havde indtægter fra reklamer på 50,4 milliarder dollar. Det er næsten 70 procent højere end i andet kvartal 2020.

YouTubes reklameindtægter steg med over 80 procent sammenlignet med samme kvartal året før til 7,0 milliarder dollar.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs