MediaWatch

Tiktok sender ungdomsbogsalg i vejret

Boganbefalinger i videoer på platformen Tiktok under hashtagget Booktok kan gøre gamle udgivelser til bestsellere.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Når teenagere scroller sig igennem videoer på Tiktok, kan de støde på litteraturanbefalinger under hashtagget #booktok, og det kan mærkes på bogsalget, hvis en titel går viralt. Det skriver Politiken, der har set nærmere på tendensen.

Marketingmusklerne i #booktok har allerede vist sig både i USA og herhjemme.

Hos den danske boghandel Saxo væltede den syv år gamle ungdomsroman "We were liars" pludselig ind på bestsellerlisten i februar, og det knytter PR- & kommunikationsansvarlig Lærke Jürs over for Politiken sammen med en anbefaling af bogen under #booktok, der gik viralt. Det amerikanske medie Marketwatch kæder den uformelle, digitale bogklub under hashtagget sammen med en vækst på 70 pct. i salget af ungdomsbøger i de første fire måneder af 2021 i forhold til året før.

I sidste uge offentliggjorde Slots- og Kulturstyrelsen en pulje på 25 mio. kr., der skal være med til at løfte de 0-12-åriges bekendtskab og lyst til at læse fysiske bøger, som ellers generelt er dalende.

41 pct. af de 9-14-årige danskere bruger dagligt Tiktok ifølge DR Medieforskning. Bl.a. grundet det stærke tag, appen har i de yngste mediebrugere, er der generelt en voksende opmærksomhed på Tiktok som en marketingplatform.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs