MediaWatch

1 ud af 10 briter er villige til at betale for onlinenyheder

Godt 60 pct. af briterne vil bruge penge på at opleve indhold online. Størstedelen af betalingsvilligheden gælder film, tv og musik, men nyhedsartikler er det næste i rækken.

Foto: Morten Langkilde/Politiken

10 pct. af et repræsentativt udsnit af Storbritanniens befolkning er villige til at kaste knaster på disken for at kunne tilgå nyhedsartikler online. Det er et af resultaterne fra en spørgerunde foretaget af Yougov, skriver mediet Pressgazette.

Overordnet set vil 61 pct. af briterne ifølge undersøgelsen betale for at få adgang til en eller anden form for indhold på internettet.

Betalingsvilligheden er dog størst, når det kommer til film og tv-serier, som 47 pct. af briterne siger, de vil hive pungen op af lommen for. Lige omkring en tredjedel vil give penge for at kunne streame musik på nettet - men en tiendedel vil altså betale for at kunne læse nyheder.

Ifølge onlinebetalingsvirksomheden Stripe, der har bestilt undersøgelsen fra Yougov, trækker de yngste mediebrugere gennemsnittet for betalingsvilligheden for nyheder nedad, mens den lidt ældre, digitalt indfødte generation på mellem 25-34 år trækker gennemsnittet op.

Ifølge Reuters Digital News Report betalte 8 pct. af briterne i 2020 for adgang til et nyhedsbrand eller -aggragator. Det var færre end i Norge, USA og Danmark.

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs