MediaWatch

Tysk konkurrencemyndighed stiller skarpt på Googles aftaler med medier

Googles licensaftaler med tyske nyhedsudgivere skal kigges efter i sømmene bl.a. for at sikre, at techkoncernen ikke har presset urimelige vilkår igennem over for medierne.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Den tyske konkurrencemyndighed har igangsat en undersøgelse af en række licensaftaler, som Google har indgået med tyske mediehuse om at lade deres publicistiske indhold optræde i techkoncernens nyhedstjeneste, Google News Showcase. Det skriver Bloomberg.

Undersøgelsen skal bl.a. afdække, hvilke vilkår aftalerne indeholder, og om betalingsaftalerne lægger bånd på medierne, så de ikke kan afkræve betaling, som en ny ophavsretslov, der er blevet vedtaget i Tyskland eller giver mulighed for. Ophavsretsloven er faldet på plads, efter licensaftalerne er blevet indgået. Den tyske lov har implementeret de samme EU-direktiver, som det Folketinget i Danmark torsdag gav grønt lys til at smelte ind i dansk lov i form af en opdatering af ophavsretsloven.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs