MediaWatch

Tysk konkurrencemyndighed stiller skarpt på Googles aftaler med medier

Googles licensaftaler med tyske nyhedsudgivere skal kigges efter i sømmene bl.a. for at sikre, at techkoncernen ikke har presset urimelige vilkår igennem over for medierne.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Den tyske konkurrencemyndighed har igangsat en undersøgelse af en række licensaftaler, som Google har indgået med tyske mediehuse om at lade deres publicistiske indhold optræde i techkoncernens nyhedstjeneste, Google News Showcase. Det skriver Bloomberg.

Undersøgelsen skal bl.a. afdække, hvilke vilkår aftalerne indeholder, og om betalingsaftalerne lægger bånd på medierne, så de ikke kan afkræve betaling, som en ny ophavsretslov, der er blevet vedtaget i Tyskland eller giver mulighed for. Ophavsretsloven er faldet på plads, efter licensaftalerne er blevet indgået. Den tyske lov har implementeret de samme EU-direktiver, som det Folketinget i Danmark torsdag gav grønt lys til at smelte ind i dansk lov i form af en opdatering af ophavsretsloven.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Journalisthøjskolens rektor stopper

Trine Nielsen vil have mere tid til andre bestyrelsesopgaver, herunder sin nye formandspost for Det Danske Filminstitut, og træder derfor tilbage som rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Prorektor konstitueres på posten, og jagt på ny rektor indledes efter nytår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs